De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 september 2001  
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Nieuwsportaal
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Kappers massaal
in de fout bij
omrekening euro

Van een onzer verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Veel Nederlandse kappers blunderen met het omrekenen van guldens naar euro's. In eenderde van de gevallen vermelden ze een fout eurobedrag op de prijslijst, blijkt uit de prijzenmonitor van de Consumentenbond.

Onderzoeker P. van Rosse van de Consumentenbond is zeer verbaasd over de hoge foutmarge bij de kappers. Andere onderzochte begroepsgroepen maken nagenoeg geen fouten. "De kappers zijn de grote uitzondering. Waarom ze fout prijzen weet ik niet. Er is in ieder geval veel onnozelheid." Voorlopig wil hij nog niet van kwade trouw uitgaan. "De prijzen wijken zowel naar boven als naar beneden af."

De brancheorganisatie van de kappers, de ANKO, noemt het geblunder 'een uiterst slechte zaak'. "Dit is volstrekt in strijd met de adviezen die we hebben gegeven", zegt directeur Rob Vos. De ANKO stuurde speciale brochures en zelfs een CD-rom op die het omrekenen vereenvoudigde. Toch blijft Vos de kappers vertrouwen. "Ik neem aan dat het slordigheid is. Misschien ook wel desinteresse."

De komst van de euro leidt tot nu toe niet tot de veelgevreesde prijsstijgingen, stelt de Consumentenbond. De prijzen gaan slechts incidenteel omhoog. Winkeliers hebben de angst aangewakkerd door mooie, ronde eurobedragen te gebruiken. "Hierdoor zie je volstrekt absurde guldenbedragen. Dat wekt wantrouwen, want dat bedrag hebben consumenten nog nooit betaald", legt Van Rosse uit. Niet altijd is het product daadwerkelijk duurder geworden. "De europrijs naar beneden afronden kan immers ook."

Een drankje in het café wordt waarschijnlijk wel duurder, denkt de Consumentenbond. Veel horecabedrijven zullen na de jaarwisseling de europrijzen naar boven afronden. "In een café betaal je niet iets dat eindigt op een paar cent", zegt Van Rosse. De eerste tekenen zij er al. Uit een voorbeeld uit de prijzenmonitor van de bond blijkt dat een Amsterdams café de prijs van een glas cola opvoerde van ƒ3,25 (EUR1,47) naar het mooie eurobedrag van 1,60 (ƒ3,53). "Dat riekt naar een stijging", aldus Van Rosse.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.