DEN HAAG - Veel Nederlandse kappers blunderen met het omrekenen van guldens naar euro's. In eenderde van de gevallen vermelden ze een fout eurobedrag op de prijslijst, blijkt uit de prijzenmonitor van de Consumentenbond.
Onderzoeker P. van Rosse van de Consumentenbond is zeer verbaasd over de hoge foutmarge bij de kappers. Andere onderzochte begroepsgroepen maken nagenoeg geen fouten. "De kappers zijn de grote uitzondering. Waarom ze fout prijzen weet ik niet. Er is in ieder geval veel onnozelheid." Voorlopig wil hij nog niet van kwade trouw uitgaan. "De prijzen wijken zowel naar boven als naar beneden af."
De brancheorganisatie van de kappers, de ANKO, noemt het geblunder 'een uiterst slechte zaak'. "Dit is volstrekt in strijd met de adviezen die we hebben gegeven", zegt directeur Rob Vos. De ANKO stuurde speciale brochures en zelfs een CD-rom op die het omrekenen vereenvoudigde. Toch blijft Vos de kappers vertrouwen. "Ik neem aan dat het slordigheid is. Misschien ook wel desinteresse."
De komst van de euro leidt tot nu toe niet tot de veelgevreesde prijsstijgingen, stelt de Consumentenbond. De prijzen gaan slechts incidenteel omhoog. Winkeliers hebben de angst aangewakkerd door mooie, ronde eurobedragen te gebruiken. "Hierdoor zie je volstrekt absurde guldenbedragen. Dat wekt wantrouwen, want dat bedrag hebben consumenten nog nooit betaald", legt Van Rosse uit. Niet altijd is het product daadwerkelijk duurder geworden. "De europrijs naar beneden afronden kan immers ook."
Een drankje in het café wordt waarschijnlijk wel duurder, denkt de Consumentenbond. Veel horecabedrijven zullen na de jaarwisseling de europrijzen naar boven afronden. "In een café betaal je niet iets dat eindigt op een paar cent", zegt Van Rosse. De eerste tekenen zij er al. Uit een voorbeeld uit de prijzenmonitor van de bond blijkt dat een Amsterdams café de prijs van een glas cola opvoerde van 3,25 (EUR1,47) naar het mooie eurobedrag van 1,60 (3,53). "Dat riekt naar een stijging", aldus Van Rosse.