De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 september 2001  
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Nieuwsportaal
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Minder vertrouwen
in onze economie

Van onze economische redactie

   
 

VOORBURG - Het consumentenvertrouwen in ons land is na de aanslagen in de Verenigde Staten fors gekelderd. De 'barometer' van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die het consumentenvertrouwen aangeeft, is na de terreuracties van 11 september geduikeld van min 5 naar min 14, het laagste niveau sinds 1994.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (511x413, 55kb)
Consumentenvertrouwen. (Foto: ANP)
Dit betekent dat het aantal consumenten dat pessimistisch is over de algemene economische situatie en de eigen portemonnee 14 procent groter is dan het aantal optimisten. Nog geen jaar geleden waren er juist zo'n 25 procent meer optimisten dan zwartkijkers.

Dat blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers. Toch is er volgens CBS-directeur Steven Keuning geen sprake van een "dramatische daling" van het consumentenvertrouwen.

"Een dergelijke neergang is niet uitzonderlijk. Na de beurscrash in 1987, tijdens de Golfoorlog in 1991 en de Azië-crisis in 1998 zagen we soortgelijke effecten", aldus Keuning. Telkens zijn het consumentenvertrouwen en de daaruit volgende bestedingen na verloop van tijd weer opgekrabbeld, aldus Keuning.

Vooralsnog heeft de koopbereidheid van huishoudens een flinke knauw gekregen. Vóór 11 september meldde een ruime meerderheid van 14 procent financieel geen stapje terug te hoeven doen, nu is dat nog maar 6 procent. Er zijn na de terreurdaden dus aanzienlijk minder huishoudens bereid de portemonnee open te trekken.

Tegelijkertijd laten klanten zich er niet van weerhouden op korte termijn grote aankopen te doen, zoals auto's of meubels. Op dit punt ziet het CBS nauwelijks een teruggang. Een echte verklaring heeft het CBS hier niet voor. Het kan zijn dat consumenten verwachten dat de echte economische klappen pas later komen. Mogelijk beknibbelen zij op een reeks kleinere uitgaven om grote aankopen te kunnen doen.

Zie verder De Financiële Telegraaf: Rabobank verwacht fors lagere economische groei



 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.