VOORBURG - Het consumentenvertrouwen in ons land is na de aanslagen in de Verenigde Staten fors gekelderd. De 'barometer' van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die het consumentenvertrouwen aangeeft, is na de terreuracties van 11 september geduikeld van min 5 naar min 14, het laagste niveau sinds 1994.
|
Consumentenvertrouwen. (Foto: ANP)
|
Dit betekent dat het aantal consumenten dat pessimistisch is over de algemene economische situatie en de eigen portemonnee 14 procent groter is dan het aantal optimisten. Nog geen jaar geleden waren er juist zo'n 25 procent meer optimisten dan zwartkijkers.
Dat blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers. Toch is er volgens CBS-directeur Steven Keuning geen sprake van een "dramatische daling" van het consumentenvertrouwen.
"Een dergelijke neergang is niet uitzonderlijk. Na de beurscrash in 1987, tijdens de Golfoorlog in 1991 en de Azië-crisis in 1998 zagen we soortgelijke effecten", aldus Keuning. Telkens zijn het consumentenvertrouwen en de daaruit volgende bestedingen na verloop van tijd weer opgekrabbeld, aldus Keuning.
Vooralsnog heeft de koopbereidheid van huishoudens een flinke knauw gekregen. Vóór 11 september meldde een ruime meerderheid van 14 procent financieel geen stapje terug te hoeven doen, nu is dat nog maar 6 procent. Er zijn na de terreurdaden dus aanzienlijk minder huishoudens bereid de portemonnee open te trekken.
Tegelijkertijd laten klanten zich er niet van weerhouden op korte termijn grote aankopen te doen, zoals auto's of meubels. Op dit punt ziet het CBS nauwelijks een teruggang. Een echte verklaring heeft het CBS hier niet voor. Het kan zijn dat consumenten verwachten dat de echte economische klappen pas later komen. Mogelijk beknibbelen zij op een reeks kleinere uitgaven om grote aankopen te kunnen doen.