De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 september 2001  
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Nieuwsportaal
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Effect van
brommerwet
spectaculair

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Het aantal bromfietsongevallen is het afgelopen jaar spectaculair gedaald, sinds de bromfietsers op de rijbaan mogen rijden. Uit een onderzoek van minister Netelenbos (Verkeer), dat vandaag naar buiten komt, blijkt dat er in het afgelopen jaar ruim 30 procent minder bromfietsenongelukken zijn gemeld. Daarnaast is het aantal slachtoffers ook met 31 procent afgenomen. Het gaat hier om de brom- en snorfietsers en voetgangers.

In concreto komt het neer op een landelijke daling van 360 bromfietsongevallen en 420 slachtoffers. Het aantal doden onder bromfietsers is in de afgelopen periode ook gedaald, van 129 naar 118 slachtoffers, maar hieruit kunnen, vanwege de 'geringe' aantallen, geen conclusies worden getrokken, meldt het ministerie.

Volgens de PvdA-bewindsvrouw is de maatregel 'Bromfiets op de rijbaan' een groot succes. Netelenbos beschouwt de resultaten van het onderzoek als een "trendbreuk".

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vermoedt dat door allerhande verkeersmaatregelen het veiliger is geworden op de weg en op het fietspad. Want ook op wegen waar de bromfiets op het fietspad is gebleven, is er sprake van een daling van 19 procent van het aantal bromfietsongevallen.

Verder wordt de oorzaak gezocht in andere maatregelen, zoals de massale aanleg van van rotondes en de instelling van de '30 kilometer'-zones. Verder wordt er strenger gecontroleerd en is het bromfietscertificaat ingevoerd.

Netelenbos zint nog op meer maatregelen om het veiliger te maken voor bromfietsers. Zo komt er een praktijktest en en apk-keuring voor brommers.

Sedert eind 1999 mogen bromfietsers en bromscooters niet langer op fietspaden rijden. In november vorig jaar waren er bemoedigende resultaten, waarbij een daling van het aantal doden opviel. Inmiddels loopt iemand die over het fietspad scheurt in plaats van over de rijbaan de kans op een boete van 70 gulden. Aanvankelijk werd er door de politie alleen maar gewaarschuwd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.