AMSTERDAM - Unilever denkt dat de winst per aandeel in het derde kwartaal rond hetzelfde niveau zal liggen als in dezelfde periode vorig jaar.
Desondanks handhaaft het wasmiddelen- en voedingsconcern over heel 2001 de eerder uitgesproken prognose dat de winst per aandeel een "laag dubbelcijferige groei" zal laten zien.
Dat bleek gisteren tijdens een telefonische persconferentie. Howard Green, vice-president Investor Relations bij Unilever, gaf vooruitlopend op de presentatie van de derdekwartaalcijfers een toelichting op de stand van zaken tot nu toe.
Het vasthouden aan de groeiverwachting voor het gehele jaar riep nogal wat kritische vragen op. "Het is de vraag hoe ze dat denken te halen. Het betekent dat het vierde kwartaal wel uitzonderlijk goed zal moeten zijn", aldus een analist. Green bevestigde dat Unilever in het laatste kwartaal een winstgroei moet realiseren van 40%. Dat moet volgens hem gaan lukken dankzij de sterk gedaalde advertentieprijzen en het kostenvoordeel als gevolg van de overname van Bestfoods.
|
De groei bij de divisie huishoudelijke verzorging viel tegen. (Foto: ANP)
|
Unilever liet zich wel voorzichtig uit over de ontwikkelingen. "Normaal wordt er veel zelfverzekerder gesproken", aldus een analist. Het was voor beleggers reden genoeg om het aandeel Unilever van de hand te doen. Op de effectenbeurs dook de koers van het aandeel na bekendmaking met 3%.
Unilever zegt vooralsnog weinig gevolgen van de aanslagen in de Verenigde Staten te ondervinden. "Maar het is eigenlijk nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. We kunnen de gevolgen nog niet geheel overzien", aldus Green. Vorig jaar droegen de Verenigde Staten voor 24% bij aan de totale omzet.
Inclusief overnames als Bestfoods en desinvesteringen als Elisabeth Arden en European Bakery denkt Unilever dat de totale omzetgroei in het derde kwartaal zal uitkomen op 13%, tegen 15% in het tweede kwartaal. Exclusief zal het groeipercentage iets onder de 4% liggen. Dit percentage lag in het tweede kwartaal op 5,1%. Volgens Green viel de groei tegen door een lager dan verwachte groei bij de divisie huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
Positiever was Green over de divisie Foods. Daar verwacht de Unilever-topman een sterkere groei dan in het tweede kwartaal. Green liet zich bovendien positief uit over de voortgang van de integratie van Bestfoods, hoewel analisten daar somberder over zijn. Over de verkopen van de producent van onder meer de succesformule Knorr zei Green te verwachten dat deze zullen groeien ten opzichte van het tweede kwartaal.
De omzet van de 400 leidende merken zal in het derde kwartaal met 4,5% groeien. Het wasmiddelen- en voedingsconcern denkt dat de gemiddelde groei over de eerste drie kwartalen van dit jaar uitkomt op 5%. De definitieve derdekwartaalcijfers worden op 2 november bekendgemaakt.