SCHIPHOL - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft bij de Tweede Kamer alarm geslagen over de vliegveiligheid rond Schiphol als gevolg van maatregelen van de overheid. Gezagvoerders mogen door die maatregelen niet zonder beperkingen over de veiligste starts en landingen beslissen.
De pilotenorganisatie, waarbij vrijwel alle verkeersvliegers in ons land zijn aangesloten, vindt dat de veiligheid bij starts en landingen op Schiphol in de nieuwe Luchtvaartwet niet goed wordt geregeld.
Een discussie van minister Netelenbos (Verkeer) en de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat heeft geen veiliger resultaat opgeleverd. "De antwoorden van de minister hebben onze bezorgdheid over de vliegveiligheid eerder doen toenemen dan afnemen", schrijft VNV-president Henk de Vries in een brief aan de commissie.
In het wetsvoorstel, waarover de Kamer op 11 oktober beslist, staat dat de gezagvoerder alleen van de regels mag afwijken in geval van dringende noodzaak. De piloten vinden die terminologie veel te beperkt. "Het evenwicht tussen milieu en veiligheid wordt daardoor ten nadele van de veiligheid verstoord", aldus VNV-president Henk de Vries.
Obstakels
"Onweer in de uitvliegroute, daar moet je dus omheen. Een zwerm vogels in de uitvliegroute moet je kunnen ontwijken. De nieuwe wet biedt die mogelijkheden niet", vervolgt Henk de Vries.
"Of ongunstige weersomstandigheden op een vastgestelde landingsbaan: Een gezagvoerder moet dan in het belang van de veiligheid kunnen beslissen om een andere baan te gebruiken. In die afweging spelen vluchtduur, tijdsverschillen en vermoeidheid een rol", staat in de brief aan de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat.
"Alles wat in het belang van de vliegveiligheid nodig is, moet de gezagvoerder kunnen beslissen en mag nooit door wettelijke regeltjes worden beperkt", luidt de opstelling van de VNV.
De verkeersvliegers menen dat ook een vanwege milieubeperkingen gesloten baan beschikbaar moet zijn als dat in het belang is van de vliegveiligheid. De VNV heeft voorgesteld om het wetsvoorstel zodanig te veranderen dat de gezagvoerder in dat soort gevallen van de regels kan afwijken
Misbruik
De VNV is niet bevreesd voor misbruik door vliegers, die bijvoorbeeld niet vanwege veiligheid maar om economische redenen een andere baan vragen.
"Vliegers gaan niet lichtvaardig om met veiligheid. Bovendien zal in geval van het afwijken van de regels verantwoording moeten worden afgelegd middels rapportage naar de luchtvaartmaatschappij. Die kan daarop worden aangesproken."
De VNV vraagt de Tweede Kamer bovendien om in de nieuwe wet beperkingen te stellen aan bebouwing rond Schiphol, die turbulentie en daarmee vliegrisico's kunnen veroorzaken. |