De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 24 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Eerste DTM-race op Zandvoort grandioos succes
   
 

ZANDVOORT - De Nederlandse autorensport en zijn racefans hebben gisteren op het Circuit Park Zandvoort een uitstekende beurt gemaakt tegenover de internationale gasten en organisatie van de Deutsche Tourenwagen Masters. Niet alleen kwamen er dit weekeinde liefst 40.000 toeschouwers kijken naar de Nederlandse première van de Duitse toerwagenshow, waarin thuisfavoriet Patrick Huisman een hoofdrol voor zich opeiste, maar ook werden de gastheren na afloop overladen met complimenten over de wijze waarop de organisatie was verlopen.

Voeg daarbij het onverwacht 'Indian Summer'-achtige weer, een race die de DTM'ers als 'de beste van het jaar' bestempelden en het indrukwekkende eerbetoon aan de Amerikaanse helden die hun eigen leven opofferden om de slachtoffers van de terreuraanslagen te redden, en er kon geen andere conclusie overblijven dan dat iedereen met een in velerlei opzicht tevreden gevoel huiswaarts kon keren.

Overweldigend was de minutenlange stilte die voor de race in acht werd genomen. Je kon een speld horen vallen op het circuit, waarna de bekende DTM-presentator Kalli Hufstadt het eerbetoon afsloot door op zijn mondharmonica het Mieke Telkamp-lied 'Waarheen waarvoor' ten gehore te brengen. Zoals ook de slotceremonie op emotionele wijze besloten werd met het ontroerende lied 'No Time' van de Ierse zangeres Enya. Alle rijders hadden zich op dat moment rond het erepodium opgesteld.

De autosportwereld toonde zich gisteren van zijn beste zijde door niet alleen fantastische sport te laten zien, maar wel degelijk ook oog te hebben voor de verschrikkelijke gebeurtenissen in de VS. De Opels-teams verwoordden aller medeleven met het opschrift 'in solidarity with our American friends' op hun wagens. De DTM-organisator Internationale Tourenwagen Rennen (ITR) deed letterlijk ook een duit in het zakje. ITR's voorzitter Hans-Werner Aufrecht liet weten dat een half miljoen Duitse marken zal worden gestort in een fonds van het Amerikaanse Rode Kruis. Bovendien zal het traditionele slotfeest van het prestigieuze kampioenschap uit piëteit worden afgelast. Het werd een DTM-weekeinde om niet snel te vergeten. Norbert Haug, de Mercedes-sportchef die komende week al weer afreist naar de Formule 1-Grand Prix van Amerika, meende zelfs dat de race, waarin het inhaalverbod in de eerste bocht toch weer werd opgeheven, "een van de beste ooit" was. Herr Haug hemelde de organisatie na afloop zo op dat bij het Zandvoort-personeel zowaar de koontjes begonnen te gloeien. Euforisch stelde de autoriteit dat sommige Duitse circuitorganisaties een voorbeeld aan Zandvoort konden nemen. "Het werd een evenement zoals het hoort te zijn", zei hij.

Helaas was dat niet het geval met de Nederlandse 'Heimatfahrer' Patrick Huisman en Christijan Albers. Huisman reed vanaf een vierde startplaats in zowel de kwalificatierace (8 ronden) als 24 ronden lange hoofdrace de sterren van de hemel. Hij lag voor het eerst sinds hij dit jaar in de DTM debuteerde zowaar drie ronden aan de leiding. Helaas ging het bij de (verplichte) bandenstop mis met de 35-jarige Twent uit Bornerbroek. Het rechterachterwiel kwam moeilijk los en linksvoor verspeelde een monteur van zijn Eschmann Stahl-team het topje van zijn vinger, dat klem kwam te zitten tussen de wielmoer en de pneumatische wielsleutel.

'De Lange' verspeelde er vier kostbare seconden mee, die hem tenslotte zouden opbreken. Huisman werd aldus vierde, hoewel hij na die knullige pitstop nog geïrriteerd en verwoed pogingen ondernam om kampioen Bernd Schneider van de derde plek te verdrijven. In zijn ijver ramde hij Schneider nog in de Hugenholtz-bocht, wat hem op een waarschuwing van wedstrijdleider Roland Bruynseraede kwam te staan, maar bij die botsing ontstond schade aan de aerodynamica van zijn wagen. "Daarna kon ik alleen maar volgen", sprak Huisman, teleurgesteld en content met zijn puike optreden. Datzelfde gold voor Albers, die de snelste rijder met de 2000 spec-Mercedes was maar helaas zijn wagen in de banden zette. "Alain Menu was gespind uit de Gerlachbocht en had enorm veel zand op de baan gestrooid. Op dat moment kwam ik aan, er werd niet gevlagd en ik was kansloos", zei de 22-jarige Gooise coureur, die op het moment van uitvallen was opgeklommen naar de derde plek.

De climax van de race was werkelijk een hoogtepunt. Audi-coureur Christian Abt en Mercedes-coureur Uwe Alzen vochten in de laatste ronde een adembenemend gevecht uit dat vanaf de 'Bocht Zonder Naam' tot op de streep werd uitgevochten. Alzen won en is op weg VizeMeister te worden, maar eigenlijk waren er dit weekeinde alleen maar winnaars.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 24 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.