De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 24 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Weer vertraging
voor Koersk

door Pieter van der Sloot

   
 

MOERMANSK - De bergingsoperatie van de gezonken Russische kernonderzeeer Koersk door het consortium van de Nederlandse hijsgigant Mammoet en het bergingsbedrijf Smit Internationale in de Barentszzee heeft voor de zoveelste maal verdere vertraging opgelopen.

Volgens de Russische vice-admiraal Michal Barskov zal de zwaar beschadigde ramponderzeeër pas op zijn vroegst rond 4 of 5 oktober aan land worden gebracht in het plaatsje Rosljakovo nabij Moermansk.

Afgelopen zaterdag verklaarde admiraal Vjatjelav Popov al dat de snel verslechterende weersomstandigheden in het gebied boven de Poolcirkel hem "niet vrolijk stemmen". Volgens de laatste berichten in het speciaal voor de megaklus ingerichte perscentrum in de Russische havenstad Moermansk zal op zijn vroegst komende vrijdag met het eigenlijke omhoog takelen kunnen worden begonnen.

Hoewel het uit Rotterdam afkomstige bergingsponton Giant-4 inmiddels bij de plek boven het wrak, dat op 110 meter diepte op de zeebodem ligt, is aangekomen, dienen er nog allerlei technische problemen te worden opgelost. Zo bevinden er zich nog steeds allerhande leidingen en hogedrukflessen tussen de binnen- en buitenwanden van de in totaal zesentwintig takelgaten waaraan de vorig jaar augustus gezonken duikboot omhoog moet komen.

Ook bestaan er volgens Igor Spasski van het Russische staatsbedrijf Roebin (de ontwerpers van de Koersk) nog sterke twijfels of de Hollanders er wel in geslaagd zijn het zwaar beschadigde neusstuk van de onderzeeër af te zagen. Dit is van cruciaal belang om dat zich in dit deel zogeheten geavanceerde 'granitraketten' zouden zitten die een potentieel gevaar vormen bij de takelklus.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 24 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.