APELDOORN - Wegener heeft gisteren gewaarschuwd voor lagere resultaten over heel 2001. Door de tegenvallende verkoop van krantenadvertenties en mindere prestaties bij de divisie direct marketing verwacht het uitgeverijconcern dat het bedrijfsresultaat dit jaar met tenminste 10% zal dalen.
Ook de nettowinst vóór buitengewone baten gaat enigszins lager uitkomen.
Dat maakte Wegener gisteren drie kwartier vóór het sluiten van de Amsterdamse effectenbeurs bekend bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Oorspronkelijk zou het concern nabeurs met zijn resultaten komen. Maar deze verschenen per ongeluk te vroeg op de internetsite van Wegener. "Dat was niet de bedoeling", zei bestuursvoorzitter Jan Houwert. Door de fout werd de handel in het aandeel een halfuur stilgelegd.
Wegener ging er bij de aandeelhoudersvergadering in april nog van uit dat de nettowinst over heel 2001 vrijwel gelijk zou blijven ten opzichte van vorig jaar. Die verwachting moest in de maanden daarna echter naar beneden worden bijgesteld.
De krantenactiviteiten van Wegener, die ruim driekwart van de concernomzet uitmaken, kregen in het tweede kwartaal namelijk last van de terugvallende economie. Met name landelijke adverteerders gaven minder uit. Sommige Wegener-kranten verkochten eveneens minder advertentieruimte door de mkz-crisis. In totaal liep het advertentievolume in het eerste halfjaar met 2% terug.
Houwert denkt dat de advertentieverkoop in de rest van dit jaar nog iets verder zal dalen. "Maar het is moeilijk aan te geven waar we precies op uitkomen. Het beeld is momenteel buitengewoon grillig." De oplage van de Wegener-kranten daalde in de eerste helft van 2001 met 1%.
Wegener zal in het tweede halfjaar een behoorlijk aantal miljoenen mislopen doordat Albert Heijn heeft besloten te stoppen met adverteren in de Nederlandse dagbladen. In plaats daarvan laat de supermarktgigant vanaf september wekelijks zes miljoen folders huis-aan-huis bezorgen. "Een klein rotkrantje", aldus Houwert. Overigens gaat de Interlanden Spreigroep, onderdeel van Wegener, deze folders verspreiden.
De divisie direct marketing presteerde het afgelopen halfjaar onder de maat. De marge van dit Wegener-onderdeel daalde van 7,1 naar 4,8%. En de divisie-omzet steeg weliswaar met 13% naar EUR78,5 miljoen. Maar dit werd volledig veroorzaakt door overnames. Autonome omzetgroei was er niet.
Volgens Houwert komt dit doordat er dit jaar "duidelijk minder" direct mail is verspreid. De bestuursvoorzitter verwacht dat de divisie direct marketing in de tweede helft van dit jaar beter zal presteren. Hij wil hierover echter geen exacte voorspellingen doen.
De nettowinst van Wegener steeg in het eerste halfjaar met 107,4% naar EUR53,3 miljoen. Dit resultaat werd sterk geflatteerd door de verkoop van muziekzender TMF, dat circa EUR32 miljoen opleverde. Zonder deze bate zou de winst met 0,3% zijn gestegen naar EUR21,3 miljoen. Het bedrijfsresultaat zakte met 7,6% naar EUR65,1 miljoen. De omzet steeg met 0,5% naar EUR504,5 miljoen.
Wegener is van plan dit jaar ook Radio 10 FM van de hand te doen. Het afstoten van de radiozender wordt echter gehinderd door de politieke onduidelijkheid over het al of niet veilen van etherfrequenties. Houwert is daar zeer ontevreden over. "Een belachelijke situatie."