BERLIJN - De Duitse regering is gisteren akkoord gegaan met een nieuwe tolheffing voor vrachtwagens op de snelwegen.
Als het parlement instemt met de tolheffing zal die vanaf 2003 worden opgelegd, zowel aan Duitse als aan buitenlandse vrachtwagens.
De hoogte van de tol is onder meer afhankelijk van het aantal gereden kilometers en vervangt de huidige belastingen zoals het eurovignet. Waarschijnlijk bedraagt de tol gemiddeld tussen de 27 en 37 pfennig per kilometer. Als dat zo is, is het bedrijfsleven per saldo niet meer kwijt dan nu, aldus Transport en Logistiek Nederland (TLN). "Maar de uitwerking van het plan volgt nog, dus dat zou nog kunnen veranderen", aldus een woordvoerster. TLN is positief over het Duitse plan.
De Duitse overheid verwacht jaarlijks 7,4 miljard mark in het laatje te krijgen door de tolheffing. Tot nu toe is dat zo'n 850.000 mark.
De verladersorganisatie EVO vreest echter een verslechtering van de concurrentiepositie van de Nederlandse verladers en vervoerders. Volgens hun berekening zou een retourritje naar München de vrachtwagenchauffeur zo'n 600 tot 700 extra gaan kosten. Zowel de EVO als TLN hebben al aangekondigd de eventuele prijsstijging door te zullen berekenen in de eindprijzen.