De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 13 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Racing Day Assen trekt ondanks wateroverlast veel publiek
   
 

Tot groot ongenoegen van een aantal coureurs vond geen herstart - op regenbanden - Weer of geen weer, voor Jos Verstappen en Jurgen van den Goorbergh laten de Nederlandse fans zich graag tot op het bot nat regenen. Bijna 40.000 toeschouwers waren gisteren dapper genoeg om de overvloedige regenval op het TT-circuit van Assen urenlang te trotseren en de bijkans verzopen Rizla+ Racing Day toch nog een waardige uitstraling te geven. Een aanblik of, met wat geluk, een handtekening van de 'Hollandse helden' deed alle wateroverlast en het niet doorgaan van de geplande demonstratie op de 500cc-fabrieksmotor van Van den Goorbergh spontaan vergeten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 19kb)
Jurgen van den Goorbergh (l) en Jos Verstappen.
De formule van een gecombineerd auto- en motorsportprogramma op dezelfde dag op hetzelfde circuit bleek dus waterbestendig, al zal de 'Rizla+ Racing Day' van gisteren toch vooral als de 'Rizla+ Raining Day' in de herinnering van de bezoekers worden opgeslagen. Zij zagen vooral de motorcoureurs lijden (en een enkeling leiden) onder omstandigheden die echt racen eigenlijk niet toelieten. De 250cc-race werd na vijf van de twaalf ronden zelfs afgevlagd, omdat de wedstrijdleiding het onverantwoord vond het (voor een deel) op droogweerbanden gestarte veld in de stromende regen door te laten ploeteren.

meer plaats, omdat het strakke tijdschema van de Racing Day door de barre weersomstandigheden toch al onder grote druk stond. En dus laaide de op de baan gestaakte strijd even later in een van de vergaderzalen op het circuit opnieuw op. Een aantal coureurs eiste van de wedstrijdleiding opheldering over het feit dat de race pas na vijf ronden werd stilgelegd. Anderen, zoals de tot winnaar uitgeroepen Henk van de Lagemaat, waren juist boos over het afvlaggen van de wedstrijd.

"Als een van de weinigen startte ik vóór met een regenband, iedereen had zo slim kunnen zijn", aldus Van de Lagemaat. Hij deed uiteindelijk toch nog redelijke zaken. De organisatie besloot de helft van het aantal normaal te verdienen punten toch uit te delen, gaf de coureurs de helft van hun inschrijfgeld terug en bood tevens de mogelijkheid van een extra 250cc-race tijdens de NK-wedstrijd eind september. Of de 250cc-coureurs van die mogelijkheid gebruik maken, zullen zij na onderling overleg beslissen.

Omdat je op vier wielen en met een dak boven je hoofd beduidend minder last hebt van regenwater, werd er tijdens het bomvolle Renault-raceprogramma wel flink doorgegast. De deelnemers aan de Fly You Clio Renault Sport Cup demonstreerden zelfs hoe maar liefst 47 (!) Cliootjes ondanks het spekgladde asfalt probleemloos door de eerste (nationale) bocht op Assen kunnen scheuren. Jeroen Bleekemolen maakte optimaal gebruik van zijn pole-position, door die bocht als eerste in te duiken en zich in het vervolg van de race niet meer te laten passeren. De jongste van de drie Bleekemolens, die gisteren in de diverse races startten, verstevigde daarmee zijn leidende positie in de NK-stand. Phil Bastiaans is daarin tweede, de positie die hij gisteren ook in de regenrace veroverde.

En dan waren er natuurlijk nog Jos Verstappen en Jurgen van den Goorbergh. De fotosessie met de twee in en naast de Arrows-bolide van Verstappen zorgde voor even aandoenlijke als chaotische taferelen en als het duo tijdens de handtekeningsessie alle belangstellenden een plezier had willen doen, dan stonden de twee idolen nu nog met een viltstift te zwaaien. "Weer of geen weer, dit enthousiasme maakt het wel erg leuk om bij deze dag aanwezig te zijn", aldus Verstappen, die in de stromende regen niet op de GP-machine van Van den Goorbergh in actie kwam. Hij was eerlijk genoeg om te bekennen ook bij droog weer te hebben afgezien van een rit op de Proton KR3. "Tom Walkinshaw (zijn Arrows-teambaas) vond het een slecht plan en daar heb ik alle begrip voor. Ik kan me niet veroorloven dat ik me blesseer; daarvoor zijn de belangen in de Formule 1 te groot", aldus Verstappen, die donderdag afreist naar Boedapest voor de Grand Prix van Hongarije.

Ook Van den Goorbergh schrapte de demonstratie op zijn GP-motorfiets ("met dit weer kun je echt niets leuks doen"), maar kwam wel in actie op vier wielen. Dat deed hij zeker niet onverdienstelijk, want in de voor hem 'vreemde' Fly You Clio Renault Sport Cup liet hij zien dat er een hele aardige autocoureur in hem schuilt. "Het was echt genieten, maar voorlopig hou ik het op twee wielen", aldus Van den Goorbergh, die liet doorschemeren al druk met het volgende seizoen bezig te zijn. "Kenny Roberts wil mij graag bij het Proton-team houden, maar ik ben ook serieus in onderhandeling met drie andere teams." Net als Verstappen hoeft Van den Goorbergh zich voor het seizoen 2002 dus geen zorgen meer te maken.

Uitslagen Assen Rizla+ Racing Day. 125cc: 1. Van Leeuwen/Honda, 2. Lakerveld/Honda, 3. De Haan/Honda, 4. Van Ginhoven/Aprilia, 5. Timmer/Honda. NK-stand: 1. Lakerveld 147, 2. Van Leeuwen 125, 3. Den Bekker/Honda 96, 4. De Haan 71, 5. Leemans/Honda 59. 250cc: 1. Van de Lagemaat/Aprilia, 2. Filart/Honda, 3. Geenen/Honda, 4. Hoogeveen/Yamaha, 5. Voskamp/Honda. NK-stand: 1. Van de Lagemaat 90,5; 2. Hoogeveen 72,5; 3. Janssen/Honda 70, 4. Boesveld/Yamaha 59,5; 5. Pieper/Honda 51. Supersport 600: 1. Riba (Spa) Honda, 2. Van Beek (Ned) Yamaha, 3. Curtain (GBr), 4. Hanson (Zwe), 5. Verstraeten (Ned) Honda. NK-stand: 1. Van Beek 157, 2. Theunissen (Ned) Honda 142, 3. Winkel (Ned) Honda 83, 4. Pajic (Ned) Kawasaki 82, 5. Hartelman (Ned) 62. Fly You Clio Renault Sport Cup: 1. Jeroen Bleekemolen, 2. Bastiaans, 3. Reijntjens, 4. Sebastiaan Bleekemolen, 5. Van Riet.

Stand: 1. Jeroen Bleekemolen 75, 2. Bastiaans 66, 3. Van Riet 54, 4. Reijntjens 54, 5. Sebastiaan Bleekemolen 41. Clio Renault Sport International: 1. Corthals, 2. Jeroen Bleekemolen, 3. Balzan, 4. Sebastiaan Bleekemolen, 5. Ciro, 7. Michael Bleekemolen. Renault Sport Clio V6 Trophy: 1. Aguas, 2. Rangoni, 3. Gabillon, 4. Beltoise, 5. Greuet.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 13 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.