Van den Goorbergh was vorig jaar ook al een van de smaakmakers in Assen, waar - meer nog dan tijdens de Masters - Van een vergelijking met de afgelopen weekeinde gehouden Masters op Zandvoort kan volgens Lee van Dam (nog) geen sprake zijn. "Al is het alleen maar, omdat wij budgettair gezien veel minder armslag hebben." Maar als de promotor van de Rizla+ Racing Day, die zondag op het TT-circuit van Assen wordt georganiseerd, het door hem verwachtte aantal van 50.000 toeschouwers noemt, dringt een vergelijking met het Zandvoortse evenement zich wel degelijk op.

|
GP-coureur Jurgen van den Goorbergh en EK-rijder Jarno Janssen. (Foto: dagblad de telegraaf)
|
De toevoeging 'II' (twee) achter de naam Rizla+ Racing Day, verklapt direct dat het Assense evenement bepaald niet de historie heeft van het ook nog maar nauwelijks uit de tienertijd (elf edities) gegroeide race-evenement op Zandvoort. Daar begon de Masters als een bescheiden opgezet, gratis toegankelijk raceweekeinde dat inmiddels is uitgegroeid tot een mega-evenement, afgelopen weekeinde goed voor ruim 65.000 - inmiddels toegang betalende - toeschouwers.
De Racing Day in Assen is (nog) gratis toegankelijk voor eenieder die een van de via allerlei wegen verspreide vrijkaartjes heeft bemachtigd of van een van de diverse websites heeft geplukt. Deze verspreidingswijze maakt het moeilijk vooraf nauwkeurig in te schatten hoeveel bezoekers naar Assen komen, maar Van Dam durft desondanks ruim boven het toeschouwersaantal van vorig jaar (bijna 30.000) te gokken. Hetgeen niet in de laatste plaats komt door het feit dat de Racing Day dit jaar op de medewerking van 'Neerlands snelste raceduo' - Formule 1-coureur Jos Verstappen en 500cc-wegracer Jurgen van den Goorbergh - mag rekenen.
een balans wordt gezocht tussen auto- en motorsport. "Daarom geef ik niet alleen een demonstratie op mijn Proton KR3 Grand Prix-wegracer, maar doe ik ook mee aan de Clio Renault Sport Cup", aldus Van den Goorbergh, die goed aanvoelt waarop het succes van de dag stoelt: "We moeten er een gezellig racespektakel van maken, waarbij de fans een centrale rol spelen. Zij moeten met een goed gevoel naar huis gaan."
En dat goede gevoel krijgen de fans vooral zodra zijn hun idolen in levenden lijve kunnen aanschouwen. Niet voor niets worden in zowel Zandvoort als Assen kosten noch moeite gespaard om die idolen naar de racespektakels te lokken. Met Jos Verstappen heeft de Rizla+ Racing Day dan ook een prima vangst gedaan, al blijft tot op de racedag zelf 'geheim' welke rol Verstappen tijdens het evenement zal invullen. Van den Goorbergh gaf alvast een schot voor de boeg door de Arrows-coureur uit te dagen voor een rit op de Proton. "Van mij mag hij er op racen en mijn team heeft ook al toestemming gegeven. Maar de vraag blijft of Jos het ook daadwerkelijk doet."
Wel zeker is het optreden van een ongekend bataljon Renault-coureurs. Na een ochtend met Superracekart Worldseries (twee manches) en een uitgebreid wegraceprogramma (125cc, 250c, Yamaha R6 Cup en Supersport 600), verschijnen - na de noodzakelijke ombouw van het circuit - bijna 150 Renault-coureurs verspreid over drie Renault-klassen op het TT-circuit.
"Deze formule, een mix van auto- en motorsport, spreekt enorm aan", aldus Ron Boon van Renault Nederland, die toegeeft enigszins verrast te zijn geweest door het succes van de eerste Racing Day. Hoewel Boon blij is met de medewerking van toppers als Verstappen en Van den Goorbergh, denkt hij niet dat het succes van de Masters en de Racing Day afhankelijk is van hun komst. "De formule is sterk genoeg om zonder de komst van idolen te overleven. Het publiek komt af op de races en het spektakel dat geboden wordt. En natuurlijk scheelt het dat je gratis naar binnen mag; zeker als je bedenkt wat 'een dagje vertier' in Nederland tegenwoordig kost."
Boon vreest niet voor het voortbestaan van dit soort evenementen, wanneer over enkele jaren het verbod op tabaksreclame op de circuits van Assen en Zandvoort van kracht wordt. "Wie weet heet het evenement straks wel de Renault Racing Day, dat zou zomaar kunnen." En, omdat hij toch al aan het 'toekomstdromen' is: "Misschien moeten we straks ook maar eens een Formule 1-bolide naar Assen halen. Mits dat, met het oog op de zogenoemde 'geluidsdagen' op het circuit, mogelijk is; Renault heeft via het Benetton-team in ieder geval wel de contacten."