AMSTERDAM - Reed Elsevier heeft gisteren ondanks een afzwakkende advertentiemarkt beter dan verwachte halfjaarcijfers gepresenteerd. De Brits-Nederlandse uitgever denkt dat de opbrengsten uit advertenties in de tweede helft van dit jaar verder zullen terugvallen. Niettemin houdt de voormalige lieveling van de Amsterdamse beurs vast aan zijn prognose van dubbelcijferige groei van de brutowinst in 2001 en 2002.
De divisie zakelijke informatie van Reed Elsevier had in de eerste helft van dit jaar erger dan verwacht te lijden onder de afzwakkende economische groei in de Verenigde Staten. Bestuursvoorzitter Crispin Davis sprak tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers in het Londense Lincoln Centre zelfs van "de sterkste teruggang in tien jaar".
Dit leidde in het tweede kwartaal bij de Amerikaanse dochterbedrijf Cahners tot een omzetdaling van 10%. Davis voorziet voor de tweede helft van dit jaar geen herstel bij Cahners, dat dé uitgever van zakelijke informatie in de VS van Reed Elsevier is.
Ook in Groot-Brittannië vielen de advertentieopbrengsten tegen. Hoewel de zakelijke bladen in Azië en op het vasteland van Europa in het eerste halfjaar nog nauwelijks last hadden van lagere groei, denkt Davis dat Reed Elsevier in de tweede helft van 2001 ook daar door afzwakkende groei getroffen zal worden.
De topman voorspelt dat door kostenbesparingen de winst van de zakelijke informatietak dit jaar op hetzelfde niveau gaat uitkomen als vorig jaar. Ook de omzet zal ongeveer gelijk blijven. "Dit is niet het resultaat dat we hadden gewenst", zei Davis. "Maar gezien de omstandigheden is het een goede prestatie." Overigens voegde hij er aan toe dat slechts 16% van de concernomzet afkomstig is uit advertenties.
Reed Elsevier blijft door betere resultaten van zijn overige drie divisies (wetenschap & medisch, juridisch en onderwijs) en de integratie van de overgenomen Amerikaanse uitgever Harcourt vasthouden aan het doel van een dubbelcijferige toename van de brutowinst in 2001 en 2002. De winst vóór belastingen kwam in de eerste helft van dit jaar tegen constante valutakoersen 13% hoger uit op EUR656 miljoen.
De winst per aandeel klom met 3% naar EUR0,31. De nettowinst daalde echter met 32% tot EUR114 miljoen. Dit kwam met name door een omvangrijke afschrijving van goodwill.
De omzet nam toe met 8% tot EUR3,3 miljard. Volgens financieel directeur Mark Armour bewijst vooral de autonome omzetgroei van 5% dat de omvangrijke reorganisatie die Reed Elsevier in februari 2000 heeft ingezet, vruchten begint af te werpen. In de eerste helft van 2000 was die groei namelijk 4% en in dezelfde periode van 1999 slechts 1%.
Reed Elsevier besloot vorig jaar het roer radicaal om te gooien nadat het jarenlang in een diepe crisis had verkeerd. De malaise kwam doordat het later dan zijn concurrenten overstapte van het op papier naar het elektronisch uitgeven van documenten. Om de achterstand in te halen, besloot het Brits-Nederlandse uitgeverijconcern tot een driejarig investeringsprogramma van EUR1,2 miljard en werden er tegelijkertijd 500 banen geschrapt.
Volgens Davis haalt Reed Elsevier momenteel circa 30% van zijn omzet uit elektronische uitgaven. Hij verwacht dat de internetactiviteiten van het concern, die nu ongeveer 13% van de ontvangsten uitmaken, volgend jaar voor het eerst een brutowinst opleveren.
Reed Elseviers overname van het Amerikaanse Harcourt vorig jaar voor circa $4,5 miljard maakt eveneens deel uit van het herstructureringsplan. Hierdoor heeft het uitgeverijconcern eveneens vier duidelijk van elkaar te onderscheiden divisies gekregen.
Davis vindt dat Reed Elsevier de komende jaren veel groei moet kunnen halen uit deze vier bedrijfsonderdelen. Volgens hem zullen er de komende tijd dan ook geen miljardenovernames worden gedaan die de strategie van de onderneming zouden wijzigen. Wel is er ruimte voor relatief kleinere acquisities die de huidige divisies ondersteunen.
Het blijft dan ook de vraag of de interesse die Reed Elsevier onlangs heeft getoond in de zakelijke uitgaven van het Franse Vivendi Universal, binnenkort concreter van aard zal worden. Het Vivendi-onderdeel moet vermoedelijk EUR750 miljoen tot EUR1 miljard kosten. Davis wilde er gisteren niets over zeggen. Wel liet hij doorschemeren dat elke overname van Reed Elsevier vanaf dag één aan de concernwinst moet bijdragen.