De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 4 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Bijltjesdag voor Formule 3-coureur Du Pau
   
 

ZANDVOORT - Zandvoort is helemaal voorbereid op de invasie van autoracefans die vandaag en morgen met tienduizenden op de Marlboro Masters afkomen. Om de toestroom van de naar schatting 70.000 toeschouwers over twee dagen in goede banen te leiden, hebben de politie en de Nederlandse Spoorwegen uitgebreide maatregelen genomen. Net als voorgaande jaren wordt een verkeerscirculatieplan in werking gesteld, terwijl de NS beide dagen richting de badplaats zes treinen per uur inzet waardoor 5000 mensen per uur naar Zandvoort kunnen worden vervoerd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 28kb)
Takuma Sato. (Foto: dagblad de telegraaf)
Op het Circuit Park Zandvoort was het gisteren nog vooral een drukte op de baan en in de rennerskwartieren, waar nu ook de vrachtwagens van het Ferrari Formule 1-team, het Yamaha-motorgrandprixteam, het Mitsubishi-rallyteam en de DTM-wagens van Audi, Opel en Mercedes zijn gearriveerd. Het is dan ook bomvol achter de pitsboxen, waar het sfeertje desondanks een en al gezelligheid uitademde. Hoewel...

Bij het enige Nederlandse team dat aan de Marlboro Masters of Formula 3 deelneemt, is de stemming bedrukt. Het ziet er namelijk naar uit dat teambaas Frits van Amersfoort zijn coureur Marco du Pau na de Masters moet meedelen dat de stekker uit dit seizoen wordt getrokken omdat het budget op is. Ook Du Pau, die gisteren de vrije Formule 3-trainingen als veertiende afsloot, bereidt zich op het ergste voor. "We hebben een budgettair probleem. Eigenlijk hebben we dit seizoen al met een te krap budget gereden, waardoor we te weinig hebben kunnen testen, maar na de Marlboro Masters ziet het er echt somber uit. Het is de vraag of ik het seizoen kan afmaken. Ik hoop dat er zich nog een sponsor aandient, maar eerlijk gezegd reken ik daar niet meer op", sprak Du Pau somber.

Ook Van Amersfoort en zijn rechterhand Rob Niessink hebben wat dat betreft de moed al enigszins opgegeven en beseffen dat de onheilstijding nakende is. "We zijn er allebei doodziek van, hebben er slapeloze nachten van gehad en ons suf gepiekerd hoe we het probleem moeten oplossen", bekennen beiden. Van Amersfoort, die in het verleden goed meedraaide in het Duits Formule 3-kampioenschap, liet afgelopen weekeinde op Hockenheim al weten: "Het draait om drie dingen: geld, ervaring en tijd. Een rijder als Marco heeft ervaring nodig en dat kost tijd." Gisteren verklaarde hij: "Als geld de tijd en ervaring blokkeert, heb je een probleem. In het verleden hebben we ook wel eens risico genomen met een rijder die het budget nog niet rond had. Toch pakte dat goed uit, want Bas Leinders werd bij ons Formule 3-kampioen, hoewel het budget aanvankelijk maar voor dertig procent was ingevuld. Met Marco hebben we dat risico ook genomen, in de hoop dat zich nog sponsors zouden aandienen, zeker met het oog op de Masters. Dat is helaas niet gelukt."

In het aanzicht van de guillotine liet Du Pau zich niet ontmoedigen, want hij zal zijn uiterste best doen om morgen bij de eerste tien te eindigen. "En daar zou ik gezien het seizoensverloop al heel tevreden mee zijn. Zo realistisch moet je wel zijn", aldus de Aalsmeerder, die gisteren in zijn eerste sessie door een verkeerde basisafstelling last had van onderstuur van zijn Dallara-Opel, maar voor de tweede, langzamere sessie een balans vond in onder- en overstuur. "Morgen (vandaag) met nieuwe banden denk ik dat dat onderstuur weg is en hoop ik dat het een stuk beter gaat."

De eerste trainingsdag van de Formule 3-elite werd stijlvol afgesloten door de drie snelsten Sato, Treluyer en Fukuda, de koplopers in respectievelijk de Britse, Japanse en Franse titelstrijd. Opvallend was dat de deelnemers aan het Duits kampioenschap er (nog) niet aan te pas kwamen. Vooral de 24-jarige Takuma Sato, die al testcoureur bij het BAR-Hondateam is, maakte zijn favorietenrol waar met zijn Dallara met Mugen Honda-motor. "Zoals het nu gaat, ben ik tevreden. We hebben al een basisafstelling voor zondag geprobeerd, hoewel we ons natuurlijk eerst op de kwalificatie (vandaag) moeten richten. Ik heb wel gemerkt dat de (Bridgestone)banden het zwaar hebben, maar gelukkig komt er daardoor ook meer rubber op de baan terecht. Ik ben in elk geval vol vertrouwen", klonk de Japanner zelfverzekerd.

Marlboro Masters of Formula 3. Toptijden vrije training: 1. Sato (Jap) Honda 1.34,635 (gem. 163,576 km/u), 2. Treluyer (Fra) Renault 0,087, 3. Fukuda (Jap) Renault 0,201, 4. Bruni (Ita) Renault 0,336, 5. Davies (GBr) Opel, 14. Du Pau (Ned) Opel 0,839, allen met Dallara-chassis'.

Union Toyota Yaris Cup, kwalificatie: 1. Frankenhout 2.09,791 (119,269 km/u), 2. Engel 0,888, 3. Struijlaart 1,077.

Pearle Alfa 156 Challenge, kwalificatie: 1. Van der Sloot 2.01,109 (127,819 km/u record), 2. Ciapponi 0,147, 3. Schaap 0,279.

Fly You Clio Renault Sport Cup, kwalificatie: 1. J. Bleekemolen 1.56,136 (133,292 km/u), 2. Bastiaans 0,018, 3. Reijntjens 0,379.

Landis Formule Ford, kwalificatie: 1. De Groot 1.44,659 (147,909 km/u), 2. Te Pas 0,254, 3. Tung 0,707.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 4 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.