De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 3 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Groeival economie lijkt
Unilever niet te deren

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

ROTTERDAM - De wereldwijde economische groeivertraging lijkt zeep- en voedingsmiddelenreus Unilever niet te deren. Over het tweede kwartaal van dit jaar behaalde de multinational een nettowinst voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill van 841 miljoen, een stijging van 8%.

"Ondanks een economische terugval blijven mensen wassen, tanden poetsen en eten en drinken", aldus Unilever-topman Antony Burgmans gisteren bij de presentatie van de cijfers. Voor het hele jaar blijft Unilever rekenen op een 'lage dubbelcijferige' groei van de winst per aandeel.

De multinational zag de totale omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 15% stijgen tot 13,7 miljard. In de VS, waar Unilever een kwart van haar omzet behaalt, bedroeg de omzetgroei exclusief overnames 3%. In Europa (goed voor bijna 39% van de omzet) steeg de omzet autonoom met slechts 1%, vooral doordat de ijsverkopen mede dankzij het slechte weer in juni met liefst 9% inzakten. Met gezondheidsproducten werden goede zaken gedaan. Zo is de introductie van de cholesterolverlagende margarine Pro-Activ een succes. De economische malaise in Argentinië raakt de zeep- en voedingsgigant amper. In Latijns-Amerika werd een autonome omzetgroei behaald van 5%.

Unilever was vorig jaar flink op overnamepad, hetgeen een vergelijking tussen beide kwartalen lastig maakt. Zo werd er in het tweede kwartaal van dit jaar 350 miljoen aan goodwill afgeschreven, vooral door de mega-acquisitie van het Amerikaanse Bestfoods (met de merken Knorr en Hellmann's) eind vorig jaar voor 25 miljard. Ook werd er een herstructureringslast van 329 miljoen geboekt.

Tegenover deze twee kostenposten stond een bijzondere bate in de vorm van de door de mededingingsautoriteiten afgedwongen verkoop van merken (zoals de droge soepen van Royco aan Campbell), die (vóór belastingen) 813 miljoen opbrachten. Wanneer niet wordt gecorrigeerd voor het 'Bestfoods'-effect heeft deze verkoop een sterk effect. De nettowinst inclusief bijzondere posten komt dan ook uit op 900 miljoen (+52%).

De strategie van Unilever ('De Weg naar Groei') is erop gericht 5 tot 6% autonome omzetgroei te halen in het jaar 2004, door de portfolio terug te brengen van de huidige 970 merken tot 400 leidende merken. Tot tevredenheid van analisten behaalde deze groep in het tweede kwartaal al een groei van 5,1%. De kopgroep (die in 2004 goed zal zijn voor 91% van de omzet tegen 75% nu) zal bestaan uit 40 wereldmerken, 200 internationale merken die in verschillende landen onder verschillende namen opereren en zo'n 160 'local jewels' als Andrelon en Unox in Nederland of Marmite in Engeland.

Oude merken als All, Diamant en Dubro zijn al gesneuveld. Binnenkort is ook de margarine van Zeeuws Meisje eenzelfde lot beschoren, zo maakte Burgmans gisteren bekend. "Zeeuws Meisje heeft één probleem, het verkoopt niet. De combinatie van wereldmerken als Dove, Lipton en Magnum en sterke lokale merkenposities is ideaal voor ons. Via de lokale markten krijgen we de kans wereldwijd een merk uit te bouwen."

Unilever gaf vorig jaar zo'n 30 miljard uit aan overnames, waardoor de nettoschuld aan het eind van het eerste halfjaar liefst 27,6 miljard bedraagt. Volgens Burgmans zal het voorlopig even wat rustiger worden op het overnamefront. "De komende twee tot drie jaar leggen we de nadruk op integratie van de overgenomen bedrijven en het behalen van rendement."

De integratie van Bestfoods ligt volgens Burgmans goed op schema.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 3 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.