Zo zijn er nogal wat garages zonder enig toezicht, met alle negatieve gevolgen voor veiligheid en reinheid van dien. Vluchtwegen zijn slecht aangegeven en soms zelfs geblokkeerd. Met de luchtverversing is het slecht gesteld. Rijbanen deugen niet, waardoor het autoverkeer elkaar moet kruisen. Parkeervakken zijn recht aangebracht in plaats van schuin, zodat misverstanden ontstaan bij het uitrijden. Voetgangers kunnen zich er nauwelijks verplaatsen. En dikwijls hangt er een zware urinewalm. Onlangs maakte deze krant al melding van de onveilige situatie in de parkeergarage bij het Binnenhof in Den Haag.

|
Ruim tien procent van de 390 ondergrondse parkeergarages in Nederland is onveilig.
|
Het ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkelt op dit moment wettelijke richtlijnen voor ondergrondse parkeergarages waaraan alle projectontwikkelaars en exploitanten zich zullen moeten houden.
Uiteindelijk moet dit leiden tot een integraal beveiligingsplan tegen brand, ongeval, ramp, criminaliteit en onveiligheid in parkeervoorzieningen onder de grond. "Het is de bedoeling dat een minimum veiligheidsniveau voor alle garages wordt afgesproken, zowel voor de nieuwe als voor de bestaande", aldus een woordvoerder van het ministerie.
De heer G. van der Hart, woordvoerder van de Vereniging van Exploitanten van Parkeeraccomodaties Nederland (Vexpan), erkent dat het met een deel van de ondergrondse parkeervoorzieningen abominabel gesteld is. "Een tiende gedeelte voldoet absoluut niet aan de normen. De exploitanten gebruiken deze garages als melkkoe. Investeren doen ze niet; de klanten staan toch wel in de rij."
De Vexpan is blij dat de rijksoverheid minimumeisen gaat stellen aan ondergrondse garages. "Dit kan alleen maar gunstig uitwerken. Bovendien krijgt hierdoor uiteindelijk iedereen dezelfde lasten te dragen en dat is positief."