AMSTERDAM - Een spaaractie om klanten aan zich te binden heeft de Postbank tot nu toe weinig positiefs opgeleverd.
"Maak duizend gulden van je vakantiegeld over op een spaarrekening en je krijgt van ons een mobiele telefoon waarmee je niet alleen kunt bellen, maar ook telefonisch kunt bankieren", was het motto waarmee de Postbank zijn 7 miljoen klanten trachtte te lijmen.
Dus dit keer geen sporttas, badlaken, klokje of rugzak, waarmee de thuisbankiers werden verblijd, maar een heuse gsm. De actie was het resultaat van een 'zeer gedegen voorbereidingsperiode' door de deelnemers aan het project, Siemens als leverancier van de mobieltjes, Telfort als verzorger van de gsm-verbindingen en de Postbank zelf voor de spaarcentjes.
|
Telfort-baas Ton aan de Stegge (l) en Postbank-topman Ludo Wijngaarden met twee van de weinige telefoontoestellen die al wel zijn uitgeleverd.
|
In totaal werkten duizend man aan het project, zo wisten Postbank-directeur Ludo Wijngaarden en Telfort-topman Ton aan de Stegge bij de aankondiging van de actie trots te melden. Liefst 600.000 aanmeldingen voor een mobieltje volgden. Er waren echter 'slechts' een half miljoen telefoontjes beschikbaar, dus er moesten flink wat klanten worden teleurgesteld.
Maar niet alleen zij werden teleurgesteld. Meer en meer klanten begrijpen minder en minder van de spaaractie en bellen woedend op om te vragen waar hun mobieltje nu toch blijft. Sommigen kregen vorige maand al een brief waarin werd aangekondigd dat 'binnen enkele dagen' het telefoontje zou worden afgeleverd en kijken nog steeds reikhalzend uit naar de leverancier aan de deur. Anderen hebben al wel de activeringscode van hun gsm in de bus gekregen, maar kunnen daar weinig mee, omdat ook zij nog zonder mobieltje zitten.
De Postbank zegt intussen 160.000 telefoontjes te hebben uitgereikt, dagelijks gaan er zo'n 14.000 de deur uit. Begin september moeten ze allemaal zijn afgeleverd. Maar mobiel bankieren is er nog steeds niet bij. De bank hoopt 'binnen enkele weken' de automatiseringsproblemen eindelijk uit de wereld te hebben.