|
Ahold blijft geloven in webkruidenier Peapod. De Amerikaanse dochter lijdt verlies maar kent steeds minder concurrenten. (Foto: Emiel van Lint)
|
AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold moet nog zeker $115 miljoen investeren in de Amerikaanse internetkruidenier Peapod om de webwinkel vanaf eind 2003 uit de rode cijfers te hebben.
Dat blijkt uit stukken die Peapod heeft gedeponeerd bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. In totaal zou Ahold dan een half miljard gulden kwijt zijn aan Peapod.
Ahold heeft momenteel al een 58%-belang in de nu nog aan de schermenbeurs Nasdaq genoteerde onderneming. De eerste 51% van de aandelen verwierf het Zaanse supermarktconcern in april vorig jaar voor ongeveer $75 miljoen.
In juli van dit jaar maakte de Nederlandse grootgrutter bekend voor $35 miljoen het resterende belang in Peapod te willen overnemen. Het bestuur van Peapod heeft dat bod al gesteund. Het bod van omgerekend $2,15 per aandeel betekent een premie van 72% op de koers.
Te laag, zo oordeelde aandeelhouder Richard Hartley. Hij is van mening dat het bestuur van Peapod zich onvoldoende heeft ingezet om een maximale prijs voor de aandeelhouders te bedingen. Hartley heeft de kwestie inmiddels voorgelegd aan de rechter en eist stopzetting van de overnameprocedure. Volgens hem is de marktsituatie dusdanig in het voordeel van Peapod veranderd, dat een hogere prijs gerechtvaardigd is. "Een aantal concurrenten zijn weggevallen en de omzetten zijn sterk gestegen", aldus Hartley.
"Wij worden er niet warm of koud van" aldus Hans Gobes, hoofd communicatie bij Ahold. "Het bod is uiterst zorgvuldig tot stand gekomen." Hij wijst er op dat het bedrijf nog altijd verliesgevend is. Ook analisten zien niets in alle ophef van Hartley. De algemene opinie is dat de webwinkel blij mag zijn door Ahold te worden gered.
Peapod heeft sinds de oprichting in 1989 nog geen zwarte cijfers geschreven. In het eerste kwartaal van dit jaar liep het verlies op van $12,7 miljoen tot $15,5 miljoen, bij een omzet van $93 miljoen. Voor het gehele jaar denkt Peapod dat het verlies uitkomt op $54 miljoen, met een omzet van $112 miljoen. Het bedrijf telt ongeveer 120.000 klanten in vijf grote Amerikaanse stedelijke gebieden. Alleen in de stad Chicago wist de internetkruidenier in maart voor het eerst een positief bedrijfsresultaat te boeken, drie maanden eerder dan gepland.