Normaal wordt het kaartje jaarlijks 2,5 procent duurder. Door daarvan af te zien loopt de NS honderd miljoen gulden mis. De spoorwegen hopen nu dat minister Netelenbos (Verkeer) de 'huur' van het railnet wil verlagen.
Vanaf 3 september gaat het mes weer fors in de dienstregeling. Tot net voor de Kerst worden in het weekeinde en op feestdagen 350 ritten per dag geschrapt. De NS maakt binnenkort bekend welke lijnen eraan moeten geloven.
Voorzitter J. Zondag van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vreest dat minder treinen in de weekeinden vooral studenten zullen treffen. "Maar eigenlijk is het slecht voor alle reizigers." Hij is bang dat treinen op zaterdag en zondag slechts eenmaal per uur gaan rijden. Afgelopen schooljaar maakten 40.000 studenten gebruik van de weekendkaart, waarmee ze van vrijdagavond tot en met zondagavond gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen.
VVD-Tweede-Kamerlid Hofstra is verbaasd dat de NS alweer een nieuw rooster aankondigt. "De NS moet de tijd nemen om goed over veranderingen na te denken." Schrappen in het weekeinde is begrijpelijk om het personeelstekort op te lossen, vindt de liberaal. "Maar wat de NS ook doet, een nieuw rooster moet heel precies kloppen. Anders kan het vertrouwen van de consument niet worden teruggewonnen." PvdA, CDA en D66 waren niet bereikbaar voor commentaar.
De al eerder gekortwiekte zomerdienstregeling, waarbij tot 3 september dagelijks 300 van de in totaal 5000 ritten vervallen, is volgens de NS meegevallen. Het percentage treinen dat op tijd rijdt is daardoor toegenomen van 73 tot 81 procent.
FNV-bestuurder G. Hardeveld voorspelt "een heet najaar" bij de Nederlandse Spoorwegen. Volgens hem is de NS op allerlei manieren de druk op de vakbonden aan het opvoeren in de aanloop naar de cao-onderhandelingen, waarvan de eerste ronde op 3 september staat gepland.
Ook de maatregel dat de NS de tarieven per 1 januari niet verhoogt en het feit dat er al op een 45-urige werkweek is gezinspeeld, plaatst Hardeveld in dat kader. "Ik vind het ook frappant dat er nu opeens drie nieuwe dienstregelingen uit de hoed kunnen worden getoverd, terwijl eerder zou zijn gebleken dat er maanden nodig zijn om een dienstregeling te wijzigen", aldus Hardeveld.
Ook bestuurder H. Vankan van de VVMC reageert triomfantelijk: "De instelling van een nieuwe dienstregeling is datgene oplossen waarvoor wij al die maanden hebben gewaarschuwd. De reiziger moet, evenals het personeel, blijven bloeden."