De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 1 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS schrapt in najaar
opnieuw honderden ritten

Van een onzer verslaggevers

   
 

ROTTERDAM - De NS komt de veelgeplaagde reizigers tegemoet door een geplande tariefsverhoging van treinkaartjes te schrappen. De dienstverlening wordt vanaf komend najaar nog slechter. Met ingang van september worden vooral tijdens de weekeinden nog eens honderden treinritten geschrapt. Dat zal de derde dienstregeling in één jaar tijd zijn.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
De NS komt de veelgeplaagde reizigers tegemoet.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) in Den Haag had de NS al eerder geadviseerd de prijs van treinkaartjes per 1 januari niet te verhogen. "We zijn blij dat de NS de reizigers serieus neemt", aldus aldus LOCOV-secretaris mevrouw mr. A. Zimmerman.

Huur

Normaal wordt het kaartje jaarlijks 2,5 procent duurder. Door daarvan af te zien loopt de NS honderd miljoen gulden mis. De spoorwegen hopen nu dat minister Netelenbos (Verkeer) de 'huur' van het railnet wil verlagen.

Vanaf 3 september gaat het mes weer fors in de dienstregeling. Tot net voor de Kerst worden in het weekeinde en op feestdagen 350 ritten per dag geschrapt. De NS maakt binnenkort bekend welke lijnen eraan moeten geloven.

Voorzitter J. Zondag van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vreest dat minder treinen in de weekeinden vooral studenten zullen treffen. "Maar eigenlijk is het slecht voor alle reizigers." Hij is bang dat treinen op zaterdag en zondag slechts eenmaal per uur gaan rijden. Afgelopen schooljaar maakten 40.000 studenten gebruik van de weekendkaart, waarmee ze van vrijdagavond tot en met zondagavond gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen.

VVD-Tweede-Kamerlid Hofstra is verbaasd dat de NS alweer een nieuw rooster aankondigt. "De NS moet de tijd nemen om goed over veranderingen na te denken." Schrappen in het weekeinde is begrijpelijk om het personeelstekort op te lossen, vindt de liberaal. "Maar wat de NS ook doet, een nieuw rooster moet heel precies kloppen. Anders kan het vertrouwen van de consument niet worden teruggewonnen." PvdA, CDA en D66 waren niet bereikbaar voor commentaar.

De al eerder gekortwiekte zomerdienstregeling, waarbij tot 3 september dagelijks 300 van de in totaal 5000 ritten vervallen, is volgens de NS meegevallen. Het percentage treinen dat op tijd rijdt is daardoor toegenomen van 73 tot 81 procent.

FNV-bestuurder G. Hardeveld voorspelt "een heet najaar" bij de Nederlandse Spoorwegen. Volgens hem is de NS op allerlei manieren de druk op de vakbonden aan het opvoeren in de aanloop naar de cao-onderhandelingen, waarvan de eerste ronde op 3 september staat gepland.

Ook de maatregel dat de NS de tarieven per 1 januari niet verhoogt en het feit dat er al op een 45-urige werkweek is gezinspeeld, plaatst Hardeveld in dat kader. "Ik vind het ook frappant dat er nu opeens drie nieuwe dienstregelingen uit de hoed kunnen worden getoverd, terwijl eerder zou zijn gebleken dat er maanden nodig zijn om een dienstregeling te wijzigen", aldus Hardeveld.

Ook bestuurder H. Vankan van de VVMC reageert triomfantelijk: "De instelling van een nieuwe dienstregeling is datgene oplossen waarvoor wij al die maanden hebben gewaarschuwd. De reiziger moet, evenals het personeel, blijven bloeden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 1 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.