De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 30 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Glazen dak Smart
kan spontaan springen

door Theo Kuijpers

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 17kb)
Bas van Zwieten steekt zijn hoofd door het gesprongen glazen dak.
AMSTERDAM - Het glazen panoramadak van het twee en een halve meter lange stadsautootje de Smart blijkt spontaan aan diggelen te kunnen springen. In Duitsland zijn al enkele tientallen gevallen bekend waarbij een aantal mensen licht gewond raakte.

Ook in ons land heeft zich inmiddels een dergelijk probleem met de tweezits Smart voorgedaan en kon de hevig geschrokken bestuurder slechts met moeite zijn auto veilig aan de kant zetten.

Volgens woordvoerder Huub Dubbelman van DaimlerChrysler, de firma die verantwoordelijk is voor de verkoop van de Smart in ons land, komen gesprongen Smart-daken slechts sporadisch voor.

"Zoiets blijft natuurlijk een vervelende zaak maar uit onderzoek van de fabriek is niet gebleken dat het om een constructiefout gaat. Wij denken toch dat er al een beschadiging aan het glas moet zijn geweest. Je hebt dat bij voorruiten ook en die barsten dan pas later verder," aldus de woordvoerder.

Bas van Zwienen uit Rotterdam schrok zich vorige week een ongeluk toen 's avonds laat op de A13 ter hoogte van Delft het glazen dak van zijn Smart plotseling knapte.

"We reden met 110 km over de snelweg toen plotseling met een oorverdovende knal het glazen dak aan diggelen sprong. Het gebeurde op het moment dat we over een dwarsricheltje reden. Mijn passagier en ik werden bedolven onder de glassplinters. Met veel moeite kon ik de auto op de vluchtstrook tot stilstand brengen," aldus de Rotterdammer.

De onfortuinlijke automobilist is de volgende dag gelijk naar het Smart Centre Rotterdam gegaan, waar hij de auto had gekocht. "Daar kreeg ik te horen dat het wel door steenslag zou zijn gekomen en dat ik de schade maar bij mijn verzekeringsmaatschappij moest opgeven."

"Toen ik liet weten dat ik het er niet mee eens was omdat ik gewoon zeker wist dat het niet door steenslag was veroorzaakt, boden ze me ineens aan om wel mijn eigen risico te vergoeden. Ik heb notabene 's middags mijn auto nog met de hand gewassen en heb niets aan het dak kunnen ontdekken," aldus Van Zwienen.

Bij toeval hoorde Van Zwienen dat er vorige week op de Duitse televisie een uitzending van een wetenschappelijk programma was geweest waarin tientallen - soortgelijke - problemen met het glazen dak van de Smart werden belicht. DaimlerChrysler ontkent dat de glasbreuken ontstaan door de extreme stijfheid van de carrosserie.

"De Duitse professor Reinhardt Conradt van de Technische Hogeschool Aken concludeerde dat deze glasbreuken zeer waarschijnlijk zijn ontstaan door materiaal-spanning in combinatie met de nikkel-sulfiet verbindingen in het glas. Ik ben met deze informatie weer naar het Smart Centre Rotterdam gegaan en kreeg daar alleen maar te horen dat ik niet alles moest geloven.

Ik heb de firma vervolgens schriftelijk aansprakelijk gesteld. Zij wezen de garantieclaim echter af en wilden mij bovendien niet langer meer als klant hebben," aldus Bas van Zwienen, die zelf antieke auto's importeert en verkoopt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 30 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.