De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 29 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Dutch Open Golf 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Volgend seizoen mag van
Verstappen nu al beginnen

Van onze speciale verslaggever

   
 

HOCKENHEIM - Een toepasselijker moment waarop Arrows-teambaas Tom Walkinshaw afgelopen zaterdag het publiek geheim wereldkundig maakte dat hij met Ford een tweejarige overeenkomst heeft gesloten over de levering van fabrieksmotoren, was niet denkbaar. Vlak voor de druk bezochte presentatie op de Hockenheim-Ring hadden de Arrows-coureurs Enrique Bernoldi en Jos Verstappen zich namelijk op een schamele 19e en 20e startplek gekwalificeerd. Voor de Nederlandse coureur die Walkinshaw zo hoog heeft zitten dat hij hem al in vroeg stadium voor volgend jaar vastlegde, was het zelfs de slechtste tijdtraining van dit seizoen, waardoor hij maar ternauwernood (43/1000ste seconde verschil) de getalenteerde Fernando Alonso met zijn Minardi achter zich kon houden. Heel pijnlijk kwam op de snelle Hockenheim-Ring aan het licht dat de Asiatech-motoren van het Arrows-team domweg vermogen te kort komen, zoals dat ook een structureel probleem is voor Minardi dat nog met verouderde Ford-motoren rijdt.

In vergelijking tot de BMW-motoren van Montoya en Ralf Schumacher die naar verluidt 845 tot 850 pk leveren, moeten de coureurs van Arrows en Minardi zich in 'deux cheveaux' wanen. In die situatie denkt Walkinshaw nu drastisch verandering te hebben aangebracht. Want besefte de Schot: "Wil je tegenwoordig in de Formule 1 op topniveau meedoen dan is het essentieel om een grote autofabrikant achter je te hebben. Je kunt niet tegen topteams op als je 'down on power' bent. Daarom hadden we een pk-injectie nodig."

In het tropische Maleisië legde hij het eerste contact met oud-wereldkampioen Niki Lauda die dit jaar tot uitvoerend directeur van de Premier Performance Division werd benoemd. Dat is de racetak van de Premier Automotive Group van de Ford Motor Company, die verantwoordelijk is voor Jaguar, Aston Martin, Volvo, Land Rover en Lincoln. Lauda heeft de supervisie over het Jaguar-team (Formule 1), Cosworth Racing (motoren) en Pi Research (elektronica) die samengebald zijn in die Premier Performance Division. In het even tropische Hockenheim presenteerden Lauda en Walkinshaw die toegaf ook nog even naar de Ferrari-klantenmotor te hebben geïnformeerd, de resultante van hun reken- en denkwerk. Lauda gaf aan dat het niet alleen om een commerciële deal ging (voor de motoren moet worden betaald; naar verluidt 18 miljoen dollar per jaar), maar dat de samenwerking met Arrows ook in het voordeel van het Jaguar-fabrieksteam is. Cosworth, genoemd naar de oprichters Mike COStin en Keith DuckWORTH, bouwt hun motoren.

"In 1993 bijvoorbeeld, leverde Cosworth de motoren aan zowel het Benetton- als McLarenteam en ik ben er stellig van overtuigd dat hun prestatieniveau van zowel motor als team daardoor enorm omhoog ging, wat in 1994 culmineerde in de wereldtitel voor Benetton. Datzelfde effect beoog ik met de overeenkomst met Arrows. Zij krijgen dan ook precies dezelfde motoren als het Jaguar-team. Er kan soms een klein verschilletje in zitten als er een nieuwe specificatie van een motor wordt aangebracht, maar dat kan hooguit 3 tot 5 pk schelen. Zodra Cosworth zo'n nieuwe 'spec' heeft gefabriceerd en dat kunnen ze heel snel want er werken meer dan 270 man dan krijgt ook Arrows die", verklaarde Lauda.

Het leed van de kwalificatie was bij Verstappen dan ook snel voorbij. Uiteraard wist hij al enige tijd dat de Cosworth-motor eraan zat te komen ("daarom heb ik mijn contract ook verlengd"), maar nu kon hij vrijuit spreken. "Ik ben heel blij met deze motor waarvan bekend is dat die tot krachtigste uit de Formule 1 behoort en zo'n vijftien kilo lichter is dan onze Asiatech-motoren. Uiteraard gaat het niet alleen om de motor. Ook de elektronica is tegenwoordig in de Formule 1 uiterst belangrijk en daarom is het zo goed dat Pi helemaal in dit project meegaat. Daarnaast moeten we afwachten hoe de nieuwe wagen er uit gaat zien. Stel dat de Cosworth-motor hoge temperaturen kan verdragen, dan heeft dat ook invloed op de aerodynamica. Bij Arrows zijn ze echter al druk bezig met de wagen van volgend jaar. Omdat er in november en december niet getest mag worden, hoop ik dat zeker de eerste week van januari al in de auto kan zitten zodat we goed voorbereid aan het nieuwe seizoen kunnen beginnen", vertelde Verstappen wiens seizoen wat hem betreft niet snel genoeg voorbij kan zijn.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 29 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.