HOCKENHEIM - Luciano Burti mag dan niet bepaald tot de hoogvliegers in de Formule 1 behoren maar gisteren steeg de Braziliaan tijdens de start van de Grosser Preis von Deutschland wel degelijk naar grote hoogte. Hij lanceerde zichzelf door onverhoeds op de plotseling stilgevallen Ferrari van Michael Schumacher te knallen nadat de wereldkampioen een probleem met zijn versnelling had. Jos Verstappen, die zoals gewoonlijk weer als een raket van start was gegaan, kroop daarbij door het oog van de naald toen Burti het tegen de zwaartekracht moest afleggen. "Ik zag hem boven me door de lucht vliegen. In een flits heb ik toen gas bij gegeven om net onder hem door te kunnen schieten. Ik moest ook wel want ik zat al half op het gras, reed zeker op dat punt 220, misschien wel 240 kilometer per uur en ik had hem niet graag op me gehad", sprak de Nederlandse coureur opvallend nuchter over het startincident dat heel spectaculair overkwam en wonderwel goed afliep.

|
Luciano Burti lanceerde zichzelf. (Foto: REUTERS)
|
Het sensationele begin van de Duitse Grand Prix op de uitverkochte Hockenheim-Ring vormde de ouverture van een slijtageslag die fascinerender en dramatischer zou verlopen dan menigeen vooraf had voorzien. Dat het Williams-team met de krachtige BMW-motor en de Michelin-band die onder extreem hete omstandigheden het beste tot zijn recht komt, zou gaan winnen, was een uitgemaakte zaak. Voor het eerst sinds de Portugese Grand Prix van 1984 toen Nelson Piquet en Alain Prost de eerste startrij bezetten, stonden opnieuw twee 'Michelin-mannetjes' voorop. De vraag resteerde alleen nog wie van het tweetal Juan-Pablo Montoya en Ralf Schumacher met de eer zou gaan strijken. Ook na de door Burti veroorzaakte herstart (vanwege brokstukken code rood, waardoor Michael Schumacher en Burti in hun reserve-wagens konden overstappen!) spoten Montoya en Schumi II meteen weer weg van de Ferrari's en McLarens.
Buiten het zicht van het leidende duo maakten die traditionele kemphanen er onderling een adembenemende strijd van, waarbij Hakkinen zelfs even in contact kwam met de bolide van Barrichello. Bedreigen konden zij de Williamsen nimmer. Het gevaar voor het Williams-team school van binnen uit, zoals Montoya moest ervaren tijdens zijn enige pitstop. Daar raakte de Colombiaan de leiding kwijt aan zijn teamgenoot omdat de tankpistool dienst weigerde en op een andere tankinstallatie moest worden overgeschakeld. Dat kostte hem 20 extra seconden nadat hij met een kleine 10 seconden voorsprong op Schumi II aan de pits kwam. Dat hij meteen na terugkeer op de baan zijn motor opblies, gaf de jongste Schumacher de bevestiging dat het niet verkeerd was geweest om zijn motor te sparen en zuinig op de benzine te zijn.
Of dat besef ook tot Montoya doordrong, mag worden betwijfeld. De rivaliteit tussen deze teamgenoten is bekend en beiden maken er ook geen geheim van dat zij geen boezemvrienden zijn. Montoya wil zich dan ook met latijns temperament bewijzen tegenover zijn meer ervaren, ook succesvoller en vooral koelbloedige teamgenoot. Of hij daardoor te veel gevergd heeft van zijn motor, zal in München ongetwijfeld via de data-uitdraai worden nagegaan. Het zou kunnen. Temeer daar teambaas Frank Williams dit weekeinde krom gelegen had van het lachen toen Montoya nonchalant opmerkte dat hij de dik 800pk's (!) van de BMW-motor eigenlijk veel te weinig vond om er echt hard mee te gaan.
"Ik wist dat het een slijtageslag zou worden. Mijn teamgenoot was in het begin sneller, moet ik toegeven, maar ik denk dat ik er verstandig aan heb gedaan om mijn eigen koers te rijden", verklaarde Ralf, de latere winnaar die zijn gevoelens nooit zo publiek maakt, maar nu toch erkende: "Deze overwinning is fantastisch. Als Duitser je thuis-race winnen met een Duitse motor is ongelooflijk. Ik ben heel, heel erg blij." Broer Michael had het goede familienieuws inmiddels vernomen via een radiootje, terwijl hij hulpeloos langs de baan stond nadat zijn Ferrari de geest had gegeven. Eerder had hij ook al kunnen lachen toen hem in de wouden van de Hockenheim-Ring ter ore kwam dat zijn voornaamste rivaal voor de wereldtitel eveneens door mechanische pech was uitgevallen. Evenals teamgenoot Mika Hakkinen had David Coulthards Mercedes-motor de slijtageslag niet overleefd. Zodat prolongatie van zijn wereldtitel voor Schumi I steeds meer in zicht komt, mogelijk al over drie weken in Hongarije, vier races voor het einde...
Slechts tien rijders kwamen aan de finish, waaronder de beide Arrows-coureurs Jos Verstappen en Enrique Bernoldi. Het tweetal vocht op 1 ronde achterstand nog een aardig prestigeduel uit, dat door teambaas Walkinshaw een halt werd toegeroepen "want ik wil dat jullie beiden aan de finish komen". Verstappen die vroeg in de race door Zonta werd aangetikt en daardoor zijn achterband moest wisselen, gaf gehoor aan die oproep en bleef vlak achter Bernoldi. "Als het om de zesde plaats was gegaan, had ik mijn wagen er wel tussen geprikt. Nu maakte het niet echt uit want we hadden hier nooit in de punten kunnen komen", bekende de coureur die wat dat betreft zijn hoop eerder op de komende race in Hongarije vestigt, alwaar Arrows verwachtingen heeft van een andere voorvleugel en voorwielophanging.