BERLIJN - De Duitsers hebben genoeg van de tv-programma's uit de keuken van het Nederlandse Endemol. Onder de kop Geen zin meer in tv-kaas uit Holland haalde Bild am Sonntag gisteren paginagroot uit naar de amusementsfabriek van John de Mol in Hilversum.
En inderdaad: het ene na het andere Endemol-programma verdwijnt in Duitsland van de buis. Vanaf 1992 vierde Linda de Mol successen met Traumhochzeit, maar de Duitse variant van Love Letters werd onlangs wegens sterk dalende kijkcijfers op zwart gedraaid. Hetzelfde gebeurde gisteravond met Big Diet, dat al na 63 dagen voor de meeste Duitsers onverteerbaar bleek en dus niet eens de helft van de geplande 105 afleveringen haalde.
Andere tegenvallers voor Endemol: Big Brother verliest steeds meer kijkers en een reeks andere programma's uit de Nederlandse keuken, zoals de tv-Kapper en de 100.000-Markshow verdwenen net zo snel van de buis als zij kwamen.
"De Duitsers smaakt alleen nog maar de echte kaas uit Holland. De tv-kaas schakelen ze onmiddellijk uit", is de conclusie van Bild.
Endemol verweert zich met het argument dat een terugval naar negen succesvolle jaren eigenlijk onvermijdelijk is.