HOCKENHEIM - Eddie Jordan roerde gisteren niet de grote trom, hoewel de flamboyante Ierse teambaas toch een zeer redelijk drummer is die zijn alter ego in rockbandjes laat swingen als een gieter. Nee, hij sprak zelfs ingetogen maar ook zelfverzekerd over het plotselinge ontslag van zijn Duitse coureur Heinz-Harald Frentzen waarmee hij zich afgelopen week de woede en frustratie van de Duitse pers en racefans op zijn hals had gehaald.
Jordan had dan ook op de eerste trainingsdag van de Grote Prijs van Duitsland iets uit te leggen en begon in het hol van de leeuw wat flemerig te vertellen dat "nergens in de Formule 1 een aardiger en makkelijker persoon te vinden is dan Heinz-Harald. Het is ook niet zo dat wij een knallende ruzie hebben gehad, zoals ik ergens heb gelezen. Ik heb in elk geval nooit de stem van Heinz-Harald horen verheffen toen we na de Britse Grand Prix discussieerden en ik geloof dat ik dat ook niet heb gedaan."
Over de details van de breuk tussen beide partijen wilde Jordan op Hockenheim niet ingaan "omdat de zaak nu bij onze advocaten ligt. Die moeten het nu maar verder uitzoeken", maar dat zowel Jordan als Frentzen niet tevreden was met hun prestaties was duidelijk. "Dat is er na Silverstone uitgekomen en we konden het niet eens worden", aldus de teambaas die enkele weken geleden nog het contract met Frentzen met een jaar verlengde. Boze tongen beweren nu dat 'Smart Eddie' dat bewust had gedaan om sponsor Deutsche Post die jaarlijks 10 miljoen dollar investeert, nog langer aan zich te binden. "Maar ook dat is een onzinverhaal. Alle sponsors en partners, ongeacht hun nationaliteit, steunen ons", beet Jordan van zich af. "De toekomst van mijn team betekent alles voor me. Ik ben dan ook altijd bezig om het beste uit rijders, staf en mezelf te halen om niet alleen de business draaiende te houden maar vooral succes te boeken. Daar zijn ook de sponsors mee gediend. Wie dat niet kan opbrengen of daartoe niet in staat is, vliegt er bij mij uit. Zo hard moet ik af en toe zijn in het belang van Jordan Grand Prix."
Dat Deutsche Post zijn gehele reclamecampagne voor de Duitse Grand Prix op Frentzen had afgestemd en maar liefst 12.000 gasten voor de race had uitgenodigd, daaraan had Jordan geen boodschap met zijn judaskus. "Ik weet dat ik mij met deze beslissing niet populair heb gemaakt. Het was ook een moeilijk besluit, zeker uit menselijk oogpunt. Heinz-Harald is een vriend van het team die in het verleden goede resultaten voor ons heeft behaald. Ach, ik hoop maar dat de tijd alle wonden heelt. Ik voorzie voor hem nog een lange carrière. Het is aan hem om dat in te vullen."
Jos Verstappen zal daarentegen geen traan laten als hij aan het eind van dit seizoen afscheid neemt van zijn teamgenoot Enrique Bernoldi met wie zelfs niet 'on speaking terms' is. "We praten helemaal niet met elkaar", bekende de kopman van het Orange Arrows-team die Formule 1-rookie Bernoldi al eerder verweten heeft meer geïnteresseerd te zijn in internet-berichten dan de data-uitdraai van zijn wagen. "Ik heb volgend jaar dan ook liever een ervaren coureur naast me dan weer een nieuweling. Van Pedro (de la Rosa, zijn vorige teamgenoot) kon je op aan. Als die banden ging testen, dan wist je dat het goed kwam. Daar spraken we ook over, maar met Bernoldi valt niet op een normale manier te communiceren."
Verstappen verspeelde gisterochtend kostbare tijd toen hij door een probleem met de benzinepomp al snel in de ochtendsessie aan de kant stond en zelfs geen tijd had kunnen neerzetten. Het is hem al eerder overkomen. Desondanks wenst hij niet te klagen over motorleverancier Asiatech die volgend jaar wordt vervangen door Cosworth die ook de Jaguar-motoren bouwt. "Nee, ze blijven hun werk met dezelfde professionele instelling doen zoals ze dat voordien deden. Dat is natuurlijk ook in hun eigen voordeel om oplossingen te zoeken voor eventuele problemen", meende Verstappen die bij terugkeer aan de garage toch wel even zijn ongenoegen uitte. "Of het een menselijke fout was? Daar zijn we niet uit, maar laten we zeggen dat het niet mijn fout was. Wel jammer dat zoiets gebeurt, want je mist een hele sessie om af te stellen." Later op de dag waarin het kwik tussen de 31 en 34 graden Celsius schommelde, kwam Verstappen wel toe aan het testen van de twee bandencompounds van Bridgestone en met name de remmen bij volle tanks "zodat we niet weer die remproblemen krijgen zoals in Canada."
Of de hitte morgen tijdens de race een factor zal zijn, staat wel vast. Niet dat de rijders er veel last van zullen hebben, want de lange rechte einden op de Hockenheimring geven wel degelijk wat afkoeling, maar het zijn het materiaal en de banden die onder vuur komen te liggen. Het wordt in elk geval een bijzondere race want het circuit in zijn huidige configuratie zal ophouden te bestaan. Volgend jaar wordt de baanlengte immers van 6,8 naar 4,5 kilometer teruggebracht en komen er nog eens 40.000 zitplaatsen bij. En dan hebben we het nog niets eens over een mogelijke zege van Michael Schumacher die dan met 51 grandprixoverwinningen op gelijke hoogte komt met recordhouder Alain Prost. Zo'n zege met Ferrari op Hockenheim staat echter nog niet op Schumi's curriculum vitae, maar daar liet de Duitse held zich niet door ontmoedigen: "Onze wagen is in staat op allerlei soorten circuits te winnen". Waarvan acte.