De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 28 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
TNT Open 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Drentse vrouw koopt meeste kleding

Van onze redactie

   
 

AMSTERDAM - Drentse vrouwen kopen de meeste kleding. Dat concludeert het modevakblad Textilia uit een overzicht dat de Vereniging van Kamers van Koophandel op zijn verzoek per provincie heeft gemaakt.

Alle in Drenthe geënquêteerde damesmodewinkels hadden in 2000 een goed jaar en zien de toekomst rooskleurig tegemoet.

In Gelderland wordt het minste dameskleding verkocht. Daar liet 58 procent van de geënquêteerde winkels een positief geluid horen.

Dorp

Na de Drentse vrouwen volgen de Zuid-Hollandse en de Friezinnen zijn derde. De hoge positie van Zuid-Holland is niet te danken aan grote steden als Den Haag en Rotterdam, maar juist aan het grote landelijke gebied dat deze provincie rijk is.

In het algemeen blijkt namelijk, aldus Textilia, dat de verkoop van dameskleding in de Randstad stroef verloopt, terwijl de damesmodezaak in het dorp juist floreert.

Deels is deze ontwikkeling te verklaren uit het feit dat de afgelopen jaren mensen van middelbare leeftijd van de Randstad naar buiten zijn getrokken. Deze welgestelde groep vormt een belangrijke oorzaak van de bloeiende verkoop van damesmode in het noorden, oosten en zuiden van het land.

Andere oorzaken zijn dat er op het platteland minder aanbod, dus minder concurrentie is, dat de detaillist op het platteland meer een adviesfunctie heeft die door de klant op prijs wordt gesteld, dat het inkomensniveau in de grote steden lager is en dat in steden, met op elke straathoek een winkel, de klantenbinding minder groot is.

Het onderzoek heeft zich beperkt tot zelfstandige modedetaillisten. Warenhuizen en textielsupers vallen erbuiten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 28 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.