LELYSTAD - Ondanks de hitte was het gisteren redelijk druk bij de opening van Batavia Stad in Lelystad, het nieuwe winkelmekka van Nederland. In deze zogenoemde factory outlet verkopen merken als Adidas, DKNY, Nike, Levi's en Replay hun restpartijen en overproductie ver onder de normale winkelprijs.
Het winkeldorp belooft met Tweede Paasdag een geduchte concurrent van de traditionele meubelboulevard of pretpark te worden. De projectontwikkelaars van het ruim 100 miljoen kostende winkelwalhalla rekenen namelijk op zo'n anderhalf miljoen bezoekers per jaar. De 70 zaken zijn zeven dagen per week geopend en moeten een jaarlijkse omzet van zo'n 70 miljoen gulden genereren.
Het is een beetje dringen geblazen rond tien uur, wanneer de poorten zich openen op de klanken van de glamourserie Dynasty, symbool van de materialistische jaren tachtig. Batavia Stad heeft nog het meeste weg van een vestingstadje uit de Gouden Eeuw; er zijn zelfs kanonnen in de muren aangebracht. Eenmaal binnen wordt het publiek verwelkomd door een Joan Collins look-a-like die handkussen uitdeelt.
Veel tijd besteden de bezoekers hier niet aan. Een van de eerste zaken in het uit kleurige houten huisjes opgetrokken dorp is van de Duitse sportgigant Adidas. Onder het toeziend oog van beeltenissen van de tennissterren Anna Koernikova en Martina Hingis trekken mensen de kleding uit de rekken. "Oh kijk, dit fitness-shirtje is maar de helft van de prijs", verzucht een vrouw. Even verderop in de Puma-winkel treffen we een paar tennisschoenen voor slechts 35 gulden aan.
Toch is het bij Designer Shades even slikken. Mooie Gucci- en Ralph Lauren-brillen, flink afgeprijsd, maar toch nog altijd meer dan 200 gulden per stuk. In de winkel van de New Yorkse modediva Donna Karan treffen we een Moschino-broek aan voor de helft van de prijs: 1500 gulden...