BRUSSEL - De Europese Commissie stelt een onderzoek in naar de redding van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Brussel vermoedt dat de kapitaalinjecties door de overheid en de verkoop van de werf aan branchegenoot Damen voor een gulden eigenlijk verboden staatssteun zijn.
Damen kocht de Koninklijke Schelde Groep vorig jaar van de staat en de provincie Zeeland, die respectievelijk 90 en 10% van de aandelen hielden. Daarvoor had de overheid al verschillende keren geld in de werf gepompt om die te behoeden voor een faillissement, vooral omdat De Schelde nog vier marineschepen in aanbouw had staan.
In totaal pompte de overheid bijna 150 miljoen in de werf, waarvan 45 miljoen als rentevrije lening om de verhuizing van de werf naar een nieuwe locatie in Vlissingen te bekostigen en de rest als kapitaalinjectie.
Den Haag heeft deze steun in Brussel verdedigd met een beroep op de Europese regels voor de bescherming van het landsbelang, omdat het om een werf gaat die overwegend voor de marine werkt. Verder zou de rekening van een faillissement voor de staat nog hoger zijn uitgevallen omdat de marineschepen toch moeten worden afgebouwd.
De commissie vindt echter dat de gewone regels voor staatssteun aan noodlijdende bedrijven van toepassing zijn. Verder meent Brussel dat de verkoop van de Schelde niet transparant is verlopen omdat er nooit een open biedingsprocedure is geweest. De verkoopprijs van een gulden zou dan ook een verkapte staatssteun kunnen zijn.
Minister Jorritsma (Economische Zaken) heeft alle vertrouwen in een goede afloop van het onderzoek van de Europese Commissie. Volgens een woordvoerder van het departement zal de verdediging via twee lijnen lopen. Als eerste wordt een beroep gedaan op de uitzonderingsmogelijkheid, geregeld in artikel 296 van het verdrag, om financiële steun te mogen verlenen wanneer de nationale veiligheid in het geding is. De zegsman wijst er op dat KSG 'in hoge mate' een militaire werf is.
Mocht de commissie daar geen genoegen mee nemen, dan zal het ministerie aanvoeren dat de regering marktconform heeft gehandeld door het verlies bij KSG te minimaliseren. Een faillissement van KSG zou veel meer geld hebben gekost omdat het afmaken van de schepen in aanbouw dan veel duurder had uitgepakt. De EZ-woordvoerder verwacht dat als alles meezit eind dit jaar, na hoor en wederhoor, een definitieve beslissing van de Europese Commissie zal vallen.