|
Supermarkt- en horecagroothandel Sligro verlegt haar activiteiten naar het buitenhuissegment. (Foto: Francois Wieringa)
|
AMSTERDAM - Supermarkt- en horecagroothandel Sligro profiteert van de ombouwoperatie bij supermarktconcern Laurus. De winkels van Laurus worden momenteel allemaal veranderd in de nieuwe Konmar.
"Wij zitten met onze supermarkten als Golff en MeerMarkt in de kielzog van Laurus-formules als Super de Boer en Edah. Wanneer een Edah of Super de Boer wordt omgebouwd tot Konmar, dan daalt de omzet en gaat de klant naar andere supermarkten in de buurt zoals de onze", aldus Sligro-topman Abel Slippens bij de presentatie van de halfjaarcijfers gisteren.
Hoewel Slippens geen exacte cijfers wil noemen, heeft de ombouwoperatie van Laurus bij de supermarkten van Sligro al tot "aanzienlijke" omzetstijgingen geleid. "Super de Boer en Edah waren natuurlijk altijd scherp geprijsd. Nu stappen ze over op een andere formule, en dat geeft de rest van de supermarkten die nog wel steeds scherp geprijsd zijn kansen."
Sligro nam vorig jaar de Prisma Food Groep over, waarbij 300 zelfstandige supermarkten zijn aangesloten. De overname van Prisma-franchisers Golff, MeerMarkt, Attent en Zomermarkt/Rekra legde het bedrijf bepaald geen windeieren. De synergievoordelen van de overname werden van te voren ingeschat op EUR2 miljoen, maar dat bleek aan de voorzichtige kant. Slippens rekent nu op een voordeel van EUR3 miljoen.
De groothandel zag in de eerste helft van 2001 de omzet met 49% toenemen tot EUR555,5 miljoen. De omzet groeide autonoom met 6,7%, tegen 4% autonome groei in het jaar 2000. "De groei komt vooral voort uit de relatief gunstige marktomstandigheden, er was immers geen prijzenoorlog in de supermarkten zoals in het eerste halfjaar van 2000", aldus Slippens.
De helft van de omzet van Sligro wordt behaald via de supermarkten en de winkels, terwijl de andere helft in het 'buiten-de-deur-eten' segment valt. Vooral de 34 grote zelfbedieningsvestigingen doen het goed. "Daarmee verdienen we het meest en daar ligt het zwaartepunt van onze investering", aldus Slippens. Op de binnenhuis-markt heeft Sligro een marktaandeel van 3,5%, terwijl het segment buitenshuis goed is voor een aandeel van 8,5%. Sligro heeft daarin net iets meer aandeel dan grote concurrent Ahold-dochter DeliXL.
Volgens Slippens is de markt voor eten buiten de deur nog niet sterk geprofessionaliseerd. "Het is allemaal erg versnipperd, met veel kleine horecatentjes en hier en daar een grote speler met veel vestigingen als McDonald's. Daarom verwacht ik in dat segment de komende jaren een consolidatie." In het momenteel zwak presterende snack-segment is Sligro dan ook gestart met twee nieuwe formules. Food Planet heeft inmiddels 40 vestigingen, terwijl Big Snack er 150 heeft.
De nettowinst van Sligro groeide over het eerste halfjaar met 30% tot EUR9,6 miljoen. Alle groepsactiviteiten, zoals Sligro, Prisma Food Groep en Van Hoeckel Grootverbruik, droegen bij aan de hogere omzet en het resultaat. Prisma, dat sinds 4 januari van dit jaar officieel 'meetelt', realiseerde een omzet van EUR158 miljoen.
Voor het hele boekjaar verwacht Sligro een omzet van EUR1,15 miljard, dat is een stijging van liefst 47%. Autonoom zal de groei op 6% uitkomen. Sligro gaat uit van een nettowinst over 2001 van EUR24 miljoen, dat is een toename van 30%. Onlangs nog kondigde Sligro de overname aan van Huijbregts Grootverbruik in Riel voor EUR10 miljoen. "Ook dit jaar sluiten we nog een overname niet uit", aldus Slippens.