AMSTERDAM - Als de Duitsers straks terugkomen van hun vakantie in het zuiden van Europa of het noorden van Afrika is er in hun land iets wezenlijks veranderd. Sinds gisteren mag in de winkels in de bondsrepubliek worden afgedongen op de prijs, zoals de toerist dat in den vreemde allang gewend is en velen er tijdens hun vakantie zelfs een sport van maken.
Na zeventig jaar is in Duitsland een wet op de helling gegaan die de winkelier verbood de klant meer dan drie procent korting te geven. Tien procent 'Rabatt', zoals het magische woord korting hier heet, op een stereo-installatie of een extra lens gratis bij de aankoop van een fototoestel, het ligt opeens allemaal binnen handbereik van de klant als hij maar lef heeft en overtuigingskracht.
De krantenverkoopster gaf gisteren echter geen krimp. "Kranten hebben vaste prijzen", zei ze zelfs een beetje snibbig op een poging om af te dingen. In haar kranten stond het zwart op wit, maar ze hield voet bij stuk. Dus er werd zoals altijd gewoon betaald, het volle pond.
De klant waant zich nu weliswaar in het paradijs, maar hij moet oppassen niet van een koude kermis thuis te komen. Veel winkelketens hebben hun personeel de afgelopen weken immers naar cursussen gestuurd om het been minstens zo stijf te kunnen houden als dat van de krantenverkoopster. En hoe weet de klant nu waar hij voor een stofzuiger of een auto de laagste prijs heeft bedongen? Als hij vijf procent 'Rabatt' heeft gekregen, of vijfentwintig?
De belangenorganisatie van winkeliers in Duitsland gelooft nog niet in een massaal handjeklap in de winkel, naar de beste tradities van de aloude veemarkt. In een commentaar heet het dat in de meeste branches de concurrentie al zo sterk is dat er gewoonweg geen ruimte meer bestaat voor extra kortingen. Er wordt wel verwacht dat winkeliers en winkelketens zullen proberen de consument te paaien door de invoering van de hier nog onbekende klantenkaarten en zegeltjes, die weliswaar recht geven op kortingen, maar die er tevens voor zorgen dat de band met de klant wordt verstevigd.
Helaas, het is nog maar een kwestie van tijd dat ook in dit land de eerste begroeting bij de kassa zal luiden: "Spaart u zegeltjes of airmiles?"