De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 25 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Schiphol nog steeds
inzet taxi-oorlog

door Hans Vermaak

   
 

SCHIPHOL - De taxistandplaats van Schiphol is dagelijks het slagveld tussen chauffeurs van de verschillende centrales. Taxibedrijven die geen contract met de luchthaven hebben afgesloten, eisen het recht op om passagiers op te pikken. Volgens de omstreden Taxiwet, die per 1 januari 2000 van kracht is, moeten namelijk alle standplaatsen vrij toegankelijk zijn voor alle vergunning houdende taxiondernemers.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 23kb)
Taxiverdeler Jan Schuthof
De luchthaven Schiphol werd begin dit jaar door de Rijksverkeersinspectie (RVI) al gesommeerd de beperkende maatregelen op te heffen. Maar de slagboom, die taxi's tegenhoudt die geen contract hebben met de luchthaven, is nog steeds in werking. Taxichauffeurs die de beschermde status van concurrenten niet accepteren, breken dagelijks door deze slagboom heen. Als bij deze incidenten processen-verbaal worden uitgeschreven door de Koninklijke Marechaussee, volgt veelal vernietiging van de bekeuring door het openbaar ministerie in Haarlem.

Bekeuringen omdat een taxichauffeur zich niet houdt aan de door de luchthaven opgelegde regels blijken in strijd te zijn met de Taxiwet, die beoogt elke taxiondernemer dezelfde kansen te geven. Taxi's met een slagboom of pasjessysteem weren, wordt door de afdeling Handhaving van Rijkswaterstaat dan ook verworpen.

Illegaal

"Die slagboom staat er illegaal", zegt een Amsterdamse taxichauffeur die vrijwel dagelijks klanten oppikt op de luchthaven ook al heeft hij geen 'Schipholcontract'. "Er bestaat een systeem dat wij moeten wachten in een bufferzone tot er geen vaste Schipholtaxi's meer staan. Dat doen we dus niet meer; wij hebben net zo goed recht om de standplaats op te komen als wie dan ook."

Woordvoerder B. Smit van de Koninklijke Marechaussee zegt dat alleen opgetreden wordt tegen taxi's bij Schiphol als de 'gewone' verkeersregels overtreden worden. "Fout parkeren, te snel rijden, technische gebreken, dat zijn de zaken waar wij als de politie van de luchthaven op reageren. Wij zien er niet op toe welke taxi van welke centrale wel of niet de standplaats op mag. Als de slagboom vernield wordt, grijpen we natuurlijk wel in."

Schiphol heeft contracten lopen met het Amsterdamse TCA en BBF uit Amstelland. De belangstelling voor de zogenoemde Schipholnummers is enorm groot, omdat er behoorlijk verdiend kan worden aan het vervoer van vliegtuigpassagiers. Taxiondernemers worden via een loting verkozen om Schipholvervoer te gaan rijden, maar de geruchten in de taxiwereld spreken van contante betalingen van ƒ20.000 tot ƒ50.000 om aan het begeerde luchthavencontract te komen.

Voor iedere taxi zonder contract die de Schipholslagboom passeert, incasseert de luchthaven een bedrag van ƒ2,50. "Dat gaat om 200, 300 taxi's per dag. Dus Schiphol verdient grof aan wat een service aan de passagiers is. Het wordt hoog tijd dat de standplaats daar echt wordt open gegooid zoals in de nieuwe Taxiwet staat", vindt de Amsterdamse chauffeur.

Branche-organisatie KNV, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en minister Netelenbos (Verkeer) hebben Schiphol al aangemaand voortaan alle taxibedrijven toe te laten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 25 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.