AMSTERDAM - Een nieuwe Duitse wet die op 1 augustus van kracht gaat kan duizenden Nederlandse exporteurs forse boetes opleveren.
De nieuwe wet verplicht vrachtwagenchauffeurs van buiten de EU die voor een EU-bedrijf rijden in het bezit te zijn van een in het Duits opgestelde werkvergunning.
Heeft de trucker niet de vereiste papieren, dan gaat de vrachtwagen ongeacht de lading aan de ketting en volgt een boete die kan oplopen tot maar liefst DM 500.000 (563.000). Hiermee wil Duitsland een einde maken aan de inzet van goedkope illegale Oost-Europese chauffeurs. Duitsland is van plan jaarlijks 800.000 vrachtwagens op de benodigde paperassen te controleren.
De boete geldt in eerste instantie het betreffende transportbedrijf maar kan volgens de nieuwe wet ook de opdrachtgever van het transport, de exporteur, treffen. De exporteur moet controleren wie zijn lading vervoert, zo redeneert de Duitse regering. Volgens Domien Andela van de ondernemersorganisatie EVO voor logistiek en transport heeft dit verstrekkende gevolgen voor Nederlandse exporteurs. "Tussen de drieduizend en vijfduizend Nederlandse exporteurs kunnen als gevolg van de nieuwe Duitse wet met forse boetes worden geconfronteerd."
Volgens Andela is het in de vaak lange keten van opdrachtgever naar expediteur naar transporteur onmogelijk te controleren of een vrachtwagenchauffeur in het bezit is van de nodige papieren. "De meeste export die naar of door Duitsland gaat wordt uitbesteed", zo legt Andela uit. "Een exporteur geeft een expediteur de opdracht een vervoerder te zoeken. Om geen half lege wagens te laten rijden worden vrachten vaak gecombineerd. Het is voor exporteurs ondoenlijk om alle transporteurs vervolgens te controleren."
Andela benadrukt overigens wel de intentie van de nieuwe wet te onderschrijven. "Natuurlijk moet je geen goedkope chauffeurs halen. Die jongens rijden voor DM 100 in de maand. 'Sozial dumping' noemen ze dat in Duitsland."
De Europese Unie buigt zich al enige tijd over het probleem van de onderbetaalde, illegale Oost-Europese truckers. Maar de Duitsers kennen inmiddels de besluitvaardigheid van Brussel en besloten daarom zelf actie te ondernemen.
"Geen goede zaak", vindt Andela. "Dit soort dingen moet je Europees regelen. Nu is het hele EU-idee weg. Hierdoor ontstaat het gevaar dat deze wet een carrousel van tegenregelingen van omringende landen veroorzaakt. Daar zit niemand op te wachten."