AMSTERDAM - Zowel de Brits-Nederlandse uitgever Reed Elsevier als het Haarlemse VNU hebben belangstelling voor de zakelijke uitgaven van het Franse Vivendi Universal.
Volgens een woordvoerder van Reed Elsevier in Londen zou het pakket van de Vivendi Universal-divisie "prima passen in het profiel van Reed Elsevier". Zeggen dat Reed Elsevier daarmee "concrete" belangstelling voor de activiteiten heeft, vindt ze te ver gaan. Dat Reed Elsevier genoemd wordt als één van de belangrijkste kopers, doet ze af als een gerucht.
VNU is mogelijk nog duidelijker. Het bedrijf heeft zonder meer belangstelling voor de it-publicaties van Vivendi Universal, zo laat een woordvoerder weten. De Haarlemse onderneming is de grootste it-uitgever in Europa en wil die positie graag verder versterken. Van de de rest van het Vivendi-pakket krijgt VNU echter geen warm gevoel. De hightech-uitgaven maken slechts een beperkt deel uit van de divisie Vakinformatie van het Franse bedrijf.
Onder de divisie Vakinformatie van Vivendi Universal vallen een aantal vakbladen plus een bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met het organiseren van vakbeurzen in Europa. Het is geen kleine jongen. De divisie is naar verwachting dit jaar goed voor een jaaromzet van EUR600 miljoen. Daarbij boekt het een bedrijfsresultaat voor afschrijvingen van EUR87 miljoen.
Reinier Westeneng, analist bij zakenbank SNS Securities, noemt Reed Elsevier een van de belangrijkste kandidaat-kopers voor de divisie. "Vivendi maakt vooral voor de bouwsector een aantal interessante publicaties. Het zou een logische zet zijn interesse te tonen." Daarmee lijkt hij het roerend eens met de Reed Elsevier-zegsvrouw dat de Vivendi-activiteiten naadloos in te passen zijn in de organisatie van de Brits-Nederlandse uitgever.
VNU is in de ogen van Westeneng een minder voor de hand liggende kandidaat. Maar dat het Haarlemse concern grote interesse heeft voor de it-uitgaven, begrijpt hij goed.
Westeneng verwacht dat Vivendi EUR750 miljoen tot EUR1 miljard kan ophalen met de verkoop van de divisie Vakinformatie. Dat kan Reed Elsevier naar zijn mening nooit alleen met vreemd vermogen financieren. Als het Brits-Nederlandse concern de divisie in handen krijgt, dan verwacht hij dat de deal voor een deel gefinancierd wordt met een lening en voor een deel uit de kasstroom.
De Fransen willen met de verkoop van de divisie de acquisitie van de Amerikaanse educatieve uitgever Houghton Mifflin financieren. Vivendi Universal streeft ernaar een wereldspeler te worden op dit gebied.
Naast de Vakinformatie, staat ook de divisie Free Sheets van Vivendi te koop. Dit bedrijfsonderdeel geeft enkele gratis kranten uit en is goed voor een bedrijfsresultaat van EUR35 miljoen op een omzet van EUR370 miljoen. De twee divisies worden naar verwachting apart verkocht. De verkoopopbrengst van de divisie Free Sheets wordt geschat op een bedrag tussen de EUR400 en EUR500 miljoen.
Geïnteresseerde kopers krijgen de komende drie weken de tijd hun bod bij Vivendi kenbaar te maken. Naast de Nederlandse kandidaten, zouden ook het Duitse Bertelsmann en enkele investeringsmaatschappijen belangstelling hebben.