De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 25 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Uitzender USG witte raaf
in uitzendbranche

door Alex de vries

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x335, 22kb)
Het nieuwe hoofdkantoor USG symbolisch voor goede gang van zaken.
ALMERE - Terwijl winstwaarschuwingen de economie geselen, dendert United Services Group (USG) gewoon door. Als enige grote uitzender lijkt het voormalige Unique onaantastbaar voor de teruglopende economische groei.

In het eerste halfjaar van 2001 werd 20 miljoen euro (44 miljoen gulden) nettowinst gemaakt. Dat is een toename van 21% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook het bedrijfsresultaat liet in de eerste zes maanden een forse stijging van ruim 21% zien en kwam daarmee op 32,5 miljoen euro (71,7 miljoen gulden). De omzet steeg 14,4% naar 280,6 miljoen euro (617,3 miljoen gulden).

Terwijl de rest van de uitzendbranche op een houtje bijt, vliegt USG als witte raaf door uitzendland op zoek naar goud. "Dat is geen truc, maar het resultaat van ruim 25 jaar elke dag extra aandacht voor de kleine klant. Die persoonlijke benadering betaalt zich nu fors uit", stelt een trotse bestuursvoorzitter Alex Mulder in zijn nieuwe hoofdkantoor. Het interieur van de nieuwe uitvalsbasis, met ruime en lichte werkkamers voor 200 medewerkers, richtte hij hoogstpersoonlijk in samen met Jan des Bouvrie. Wat dat betreft is de bouw van het nieuwe hoofdkantoor symbolisch voor de gang van zaken bij de uitzender.

Terwijl grote concurrenten als Randstad en Vedior vechten om hun marktaandeel, waarbij grote volumes en marges centraal staan, vaart USG duidelijk een andere koers. Een koers die wat betreft de uitzendactiviteiten van USG voor 70% gericht is op het midden- en kleinbedrijf (mkb) en daarnaast de technische niches. USG is gespecialiseerd in het uitzenden van administratief personeel en hoger opgeleiden voor onder meer de bouw en petrochemische industrie.

"Grote uitzenders hebben het mkb lange tijd niet serieus genomen, terwijl wij er onze corebusiness van hebben gemaakt. Voor elke nieuwe kant, ook al is die maar goed voor 15.000 gulden per jaar, gaan de handen op elkaar. Dat besef leeft niet onder het personeel van bijvoorbeeld Randstad", zegt Mulder over zijn filosofie.

Maar het mkb is toch niet totaal ongevoelig voor de economische terugval? "Nee, natuurlijk niet. Maar wij leveren personeel dat niet meteen wegloopt bij de klant. Die heeft de zekerheid dat hij kwaliteit krijgt, want goed personeel is schaars. Over de prijs van ons werk wordt dan ook nauwelijks gesteggeld. Daarnaast hebben wij 70 sales executives in dienst, die naast onze intercedentes en vestigingsmanagers, klanten bezoeken. Al onze klanten worden twee keer per jaar bezocht."

Maar United is niet alleen door de focus op het mkb en niches minder gevoelig voor spanningen op de arbeidsmarkt en verminderde economische groei. De omzet van USG wordt maar voor net iets meer dan de helft bepaald door het uitzendwerk. Zo houdt het bedrijf zich ook bezig met zakelijke dienstverlening in allerlei vormen: via callcenters, detachering en werving en selectie. Ook verzorgt USG privé-onderwijs, via zijn eigen opleiding het Luzac College en een belang in het Abel Tasman College. "Dit zijn allemaal groeimarkten. In deze branches zijn dan ook zeker overnames van ons te verwachten", meldt Mulder.

Daarnaast gaat USG zijn vizier richten op de honderdduizenden zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) in ons land. "Met name de hoger opgeleide zzp'ers verlangen op alle terreinen steeds meer dienstverlening." Mulder kijkt dan ook verlekkerd naar de toekomst en verwacht dat zijn strategie ook bij deze groep kleine ondernemers aanslaat. "Als je bedenkt dat zzp'ers 12% van de beroepsbevolking uitmaken. Uitzendwerkers zijn goed voor maar 4%, tel uit je winst." Eind september staat in dit kader de aftrap gepland van de nieuwe werkmaatschappij United Independent Solutions.

USG is iets positiever gestemd over de verwachting voor het hele jaar. De winstgroei per aandeel zal iets boven de 15% uitkomen. Drie maanden geleden hield USG het nog op maximaal 15%. De relatief florissante cijfers kunnen beleggers echter nog niet bekoren. Op de beurs is USG een doodgewone, zwarte raaf. Mulder vindt zijn aandeel dan ook "ondergewaardeerd". Het aandeel kelderde sinds maart als gevolg van de uitzendmalaise flink. De halfjaarcijfers leverden gisteren dan ook maar een kleine opleving van het aandeel op. Het sloot op 18,70: een stijging van een schamel eurokwartje.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 25 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.