De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 25 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Filesgroei vrijwel tot stilstand gebracht

door Jeroen Hendriks

   
 

DEN HAAG - De spectaculaire groei van de files op onze snelwegen in de afgelopen jaren is vorig jaar vrijwel tot stilstand gebracht. Dat blijkt uit de jaarlijkse File Top-50 die vandaag bekend wordt gemaakt door minister Netelenbos (Verkeer).

'Eerste plaats'

Het meest rampzalige traject in ons land is de A2 Culemborg-Everdingen in de richting Utrecht. Daar werden vorig jaar 250 files geteld. Ruimschoots voldoende voor de eerste plaats. Nummer 2, knooppunt Everdingen ook op de A2, volgt op afstand met 219 files.

De A2 is met in totaal twaalf vermeldingen in de 'hitlijst' veruit de grootste nachtmerrie van de Nederlandse automobilist.

Het aantal files nam in 2000 toe met 'slechts' 3% toe ten opzichte van 1999. Dat jaar kende nog een explosieve stijging van 19% meer files. In totaal werden vorig jaar 30.255 files op de snelwegen geteld.

Ook de zogenoemde filezwaarte is ondanks een toename van het verkeer met 2% in 2000 na een reeks van stijgingen in voorgaande jaren vrijwel gelijk gebleven. In 1999 was er nog een stijging van de filezwaarte met 10%.

Filezwaarte

De filezwaarte wordt sinds enkele jaren door het ministerie berekend omdat het een beter beeld geeft van de knelpunten in de bereikbaarheid dan het aantal files. De zwaarte wordt berekend door per filemelding de duur van de file te vermenigvuldigen met de lengte.

Het resultaat wordt uitgedrukt in kilometer-minuten. Aan de hand van die cijfers wordt de File Top-50 samengesteld door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) en het Traffic Information Centre (TIC).

De voornaamste reden voor het niet verder verslechteren van de situatie op de wegen is het afronden van wegwerkzaamheden, die in 1999 juist voor extra files hebben gezorgd. Daarnaast hebben diverse verkeersmaatregelen een positieve bijdrage geleverd.

Inhaalverbodd

De belangrijkste voorbeelden zijn uitbreiding van het inhaalverbod voor vrachtwagens. De openstelling van een flexibele extra rijstrook in de avondspits op de A27 Houten-Everdingen en het gebruik van de vluchtstrook in de ochtendspits zogenoemde spitsstroken op de A73 en de A4. Ook de opening van de tweede Lekbrug op de A2 eind 1999 heeft vorig jaar vruchten afgeworpen.

Uit de filecijfers blijkt verder dat steeds meer mensen buiten de spits in de auto stappen, want het aantal files tussen de ochtend- en avondspits is met 10% gestegen tot 3621 files in 2000.

Op maandagochtend en vrijdagmiddag vanaf drie uur is de chaos het grootst op de Nederlandse snelwegen. Wie op vrijdagochtend auto rijdt, komt het minste medeweggebruikers tegen. In de avondspits nam het aantal files vorig jaar met ruim 500 toe tot 11.000.

Het aantal files als gevolg van ongelukken op de weg nam toe met 5% tot een kleine 3600. Nieuwsgierige automobilisten zorgden voor een even grote toename van het aantal 'kijkfiles' tot 241.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 25 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.