De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 21 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Opbrengst VNU-bladen
stuk minder dan verwacht

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - De tijdschriften van uitgever VNU komen definitief in handen van de Finse mediagroep Sanoma. De Finnen betalen EUR1,25 miljard voor de Nederlandse tijdschriften-trots, waaronder bladen vallen als Libelle, Margriet, Donald Duck en Panorama.

Die prijs ligt één stuk lager dan VNU-bestuurder Frans Cremers in december nog had gehoopt. "U mag best weten dat we in december vorig jaar een fors hogere prijs in gedachten hadden", zei Cremers gisteren na afloop van een persconferentie. "Maar toch zijn we niet ontevreden." Meer wilde hij er niet over kwijt.

Analisten reageerden teleurgesteld. Nog maar anderhalve week geleden gokten zij op een opbrengst tussen de EUR1,3 en 1,4 miljard.

Dat was al fors lager dan de bladen in december nog konden opbrengen. Analisten gingen er toen van uit dat de divisie EUR1,8 tot 2,1 miljard in het laatje zou brengen. Maar de slechte advertentiemarkt drukte de prijs. Cremers zegt desalniettemin "niet ontevreden" te zijn met de prijs.

Tot donderdagavond 8 uur was Cremers in gesprek met twee gegadigden voor de bladendivisie. Veel geloof hechten analisten niet aan die uitspraak. "Hij heeft waarschijnlijk de nummer-2 op de lijst gemeld dat de deal met de Finnen definitief doorgaat", reageren analisten laconiek. Zij gaan ervan uit dat Sanoma de afgelopen twee weken exclusieve onderhandelingen met VNU heeft gevoerd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (422x600, 24kb)
Jaakko Rauramo
VNU-bestuurder Theo Bouwman verhuist mee naar Sanoma. Hij wordt hoogste baas van de tijdschriftendivisie van het Finse concern dat zijn hoofdzetel in Nederland krijgt. Bestuursvoorzitter Jaakko Rauramo van Samona denkt daarmee verzekert te zijn van succes.

De Finnen hebben zelf al een tijdschriften-tak met een omzet van EUR160 miljoen en een bedrijfsresultaat van EUR10 miljoen. Die wordt samengevoegd met de VNU-bladen. De VNU-divisie haalt een bedrijfsresultaat van EUR132 miljoen bij een omzet van EUR816 miljoen. Het gebundelde bedrijf is Europa's vijfde grootste tijdschriftenuitgever.

VNU blijft zitten met twee kleinere onderdelen van de tijdschriftendivisie. Het 50%-belang in televisieproductiebedrijf IDTV en het 35%-belang in de Russische uitgever Indepent Media. "Peanuts", aldus Cremers. "We zullen kijken wat we hiermee gaan doen. Haast hebben we niet."

Al vorige week had Rauramo het boekenonderzoek bij VNU afgerond. Hij kon echter nog geen schatting maken over de te verwachten synergievoordelen. Om over introductie van Nederlandse titels op de Finse markt nog maar te zwijgen. "VNU heeft enkele goede concepten in huis. Mogelijk zijn die ook interessant voor de Finse markt. We zullen zien."

En of een beursnotering in Amsterdam, nu Nederland goed is voor een kwart van de Sanoma-omzet, wordt overwogen? "Ook dat is nog niet ter tafel gekomen", reageerde de Sanoma-voorman.

Met de opbrengst van de bladen-verkoop is de financiering van de acquisitie van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau AC Nielsen door VNU zo goed als rond. AC Nielsen kostte EUR2,6 miljard. Om dat te betalen sloot VNU leningen af. Daarvan resteert nu nog een bedrag van EUR475 miljoen. Verwacht wordt dat de educatieve uitgever Malmberg in de komende weken wordt verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij 3i. Analisten schatten de opbrengst van deze tak op ruim EUR200 miljoen.

Voor Sanoma moet de acquisitie van de VNU-bladen een impuls zijn om verder te groeien. Rauramo droomt ervan om een uitgever te worden met belangrijke posities op de tijdschriftenmarkt in middelgrote en kleine Europese landen. In Zweden en Roemenië heeft is er nog veel werk aan de winkel. Daar heeft de nieuwe combinatie lage marktaandelen. Estland en Letland moeten daarna worden omgetoverd tot Sanoma-bastions.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 21 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.