De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 21 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Imago UPC
belemmert toverdoos

   
 

AMSTERDAM - Kabelgigant UPC zit in een lastig parket. De netto schuld is nu zo'n EUR8 miljard en loopt elk kwartaal met EUR400 miljoen op.

Op de beurs geniet het aandeel UPC geen enkel vertrouwen meer van beleggers. De stukken die in maart 1999 nog rond de EUR80 noteerden, sloten gisteren op EUR1,40. Met de Set Top Computer of Set Top Box, die volgens UPC "de digitale revolutie bij de consument in huis brengt", moet het enorme kabelnetwerk eindelijk geld op gaan leveren. Maar de vraag naar het 'opzetkastje' en de kwaliteit ervan laten te wensen over.

Aan het eind van dit jaar hebben 250.000 Europeanen een opzetkastje in de huiskamer staan. Over vijf jaar zijn dat er 3,5 miljoen. Althans, dat hoopt UPC. Eind maart waren het er nog maar 33.000. Om de ambitieuze doelstellingen te halen gaan jongens en meisjes van UPC met aantrekkelijke aanbiedingen de aansluitkosten van ƒ199 hoeven niet te worden betaald langs de deur om het kastje aan de man te brengen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (600x587, 40kb)
.
Gebruikers van het opzetkastje kunnen voorlopig alleen extra kanalen ontvangen en films bestellen. Door problemen met de software van Microsoft (voor 8% eigenaar van UPC) is het pas in het najaar mogelijk om met het kastje te internetten en te mailen.

De klant betaalt inclusief internet en e-mail per maand ƒ19,95 voor een startpakket met kanalen als Discovery Channel en Eurosport. Dit pakket kan worden uitgebreid met een breed scala aan kanalen, van nieuws tot erotiek en van mode tot documentaires.

Op deze manier hoopt UPC per abonnee over vijf jaar een bedrag van EUR40 per maand met het kastje binnen te halen. Wanneer de doelstelling van 3,5 miljoen geplaatste kastjes wordt gehaald betekent dit op jaarbasis een inkomen van EUR1,68 miljard.

Volgens een analistenrapport van de ABN Amro is de behoefte naar de diensten van de Set Top Computer echter niet groot. "De bereidheid van kijkers om geld voor extra keuze te betalen is zeer klein", zo staat in het rapport te lezen. Ook meldt het rapport dat het opzetkastje UPC EUR500 per stuk kost.

Uit een onderzoek van internet-onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat consumenten ook niet staan te springen om via de televisie te internetten. Volgens het onderzoek van Multiscope heeft 74% van de ondervraagden wel van internet-tv gehoord, maar er geen behoefte aan. Negentien procent van de geënquêteerden had nog nooit van deze mogelijkheid gehoord. Slechts 6% van de ondervraagden had wel van de mogelijkheid gehoord en gaf te kennen in de toekomst van deze techniek gebruik te maken.

En dan is er nog het beroerde imago van UPC, dat het aan de man brengen van het toverdoosje tot een probleem kan maken. Door de vele overnames en de focus op groei heeft het bedrijf volgens de consumentenbond lange tijd de klant uit het oog verloren. Volgens een woordvoerder van de bond is UPC wel bezig die houding te veranderen, "maar ze zijn nog lang niet van hun slechte imago af".

Dit blijkt ook uit een aantal reacties van bewoners van de flats aan de Heemraadweg in Weesp. Ook bij hen kwamen de jongens en meisjes van UPC langs de deur om het kastje aan te prijzen. Maar een toverdoosje bleek onmogelijk te slijten. "Laten ze eerst maar eens zorgen dat we normaal televisie kunnen kijken voor ze iets nieuws op de markt brengen", zo spreekt een 64-jarige bewoonster haar ongenoegen uit. Een andere flatbewoner is minstens zo negatief over de kabelaar. "Als ik de naam UPC hoor heb ik al gegeten en gedronken." Hij zegt zelfs niet overwogen te hebben het opzetkasje in huis te nemen.

Eén van de nadelen die gebruikers van het kastje ondervinden is dat je alleen een betaald kanaal op de televisie waar het kastje op aangesloten is kan ontvangen. Een filmpje kijken in de slaapkamer is er dus niet bij. Bovendien is het onmogelijk om een ander betaald programma op te nemen dan waar op dat moment naar wordt gekeken. Een film kijken en Discovery opnemen is hierdoor uit den boze.

En dan is er nog het lawaai. De ventilator aan de achterkant van het kastje maakt nogal herrie. Zoveel zelfs dat één gebruiker een constructie om het toverdoosje heen bouwde zodat het gezoem in de slaapkamer niet meer te horen was.

Volgens een woordvoerder van UPC wordt aan de problemen gewerkt en maakt de tweede generatie opzetkastjes die bij Philips en Motorola van de band rollen geen herrie meer. "Gebruikers die grote problemen met het geluid van de ventilator hebben kunnen zich melden", zo verklaart een woordvoerder. "Wij lossen vervolgens het probleem op."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 21 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.