UTRECHT - De NS haalt de stofkam door de honderden projecten die de maatschappij heeft opgezet om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Alleen projecten die op korte termijn soelaas kunnen bieden worden doorgezet, de rest gaat op een zijspoor.
De Nederlandse Spoorwegen hebben onlangs in verband met de chaos op het spoor een noodplan in werking gesteld onder de naam: 'Bestemming Klant Nu'.
Om zoveel mogelijk mankracht voor de uitvoering van dit noodplan vrij te maken, worden alle lopende programma's opnieuw tegen het licht gehouden.
Momenteel worden bij de NS zo'n driehonderd projecten uitgevoerd die de dienstverlening op korte of lange termijn ten goede moeten komen.
De betrokken managers moeten nu aangeven in hoeverre hun project binnen een jaar kan bijdragen aan bijvoorbeeld de verbetering van de betrokkenheid van het personeel, de inzet van het materieel, de service en informatie aan de klant.
Op basis daarvan besluit de directie eind deze maand of een project versneld wordt uitgevoerd, wordt uitgesteld of helemaal wordt afgekapt.
Een aantal kleine bedrijven uit de Haagse regio had gisteren een reizigersstaking uitgeroepen in verband met problemen op het spoor. De organisatoren spraken van een succes, maar een woordvoerster van de NS liet weten dat er van de staking niets was te merken.
"Het was inderdaad niet druk op de stations en in de treinen, maar dat is op een vrijdag niet ongewoon. Veel mensen hebben die dag vrij en bovendien is het vakantietijd", aldus de woordvoerster. De zegsman van de bedrijven die tot staking opriepen is het daar niet mee eens. Hij stelt dat de treinen wel degelijk leger waren dan normaal. "Bovendien kregen we via het internet honderden adhesiebetuigingen."
De NS hebben als antwoord op de ergerlijke treingraffiti een nieuw reinigingsmiddel in de strijd geworpen: AGS 221. Deze schoonmaak-gel moet een antwoord zijn op de steeds betere kwaliteit verf die de vandalen gebruiken. De hoeveelheid graffiti neemt overigens nog jaarlijks toe. Vorig jaar werd door vandalen maar liefst 52.000 vierkante meter trein besmeurd en dat was een verdubbeling in vergelijking met het jaar daarvoor.