De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 20 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  FNV breekt met
SNS-Reaal voor
eigen assurantietak

   
 

UTRECHT - FNV Bondgenoten en zijn huisverzekeraar SNS Reaal beëindigen hun samenwerking. De grootste vakbond van ons land gaat per 1 november als tussenpersoon zelf financiële diensten en producten leveren. Onder de naam 'Financieel Advies' worden alle 1,2 miljoen FNV-leden bediend. Dit gebeurt samen met de financiële vergelijkingssite en intermediair Independer.

Voor SNS Reaal-dochter Proteq, met maar liefst 120.000 FNV-polishouders, is de verbroken relatie een flinke aderlating. Een groot deel van de klantenwerving verloopt namelijk via FNV Magazine én het zogeheten welkomstpakket dat jaarlijks bij 40.000 nieuwe FNV-leden in de bus valt. De bekende autoverzekering van Proteq blijft als product gewoon bestaan.

FNV Bondgenoten-voorzitter Hans de Vries spreekt van een "onomkeerbare ontwikkeling, die past bij een moderne vakbond". Feit is dat de zwaar vergrijsde FNV de financiële diensten en producten zelf hard nodig heeft om nieuwe leden te werven. Het ledental loopt jaarlijks met enkele duizenden terug en daarmee ook de inkomsten.

FNV-leden kunnen straks informatie krijgen over de kwaliteit en prijs van producten van alle in ons land actieve verzekeraars. Het gaat met name om adviezen over aansprakelijkheids-, auto- en ziektekostenverzekeringen, hypotheken en pensioenen. Financieel Advies gaat FNV'ers tevens helpen keuzes te maken binnen collectieve afspraken. Dit speelt vooral bij de populaire cao-à-la-carte, waarbij werknemers keuzemogelijkheden worden geboden, zoals een sabbatical leave (langdurig onbetaald verlof).

"Onze lijfspreuk wordt: 'onafhankelijk en betrouwbaar'. De leden kunnen net zolang shoppen totdat ze de voor hen goedkoopste of meest geschikte verzekering hebben gevonden", zegt een enthousiaste De Vries.

Tevens kunnen via Financieel Advies bank- en verzekeringsproducten worden ingekocht. De provisie die de FNV hiervoor van verzekeraars krijgt, vloeit voor een deel terug naar de FNV-leden. Hoe groot dat voordeel voor een 'FNV-klant' wordt, kon De Vries nog niet zeggen.

"Vast staat wel dat het voor leden aantrekkelijker is via Financieel Advies zaken te doen. Eenvoudigweg omdat we goedkoper zijn dan welke andere partij ook." Hij benadrukt dat FNV-leden die rechtstreeks met een verzekeraar in zee gaan "niet van de provisiekorting profiteren". De conclusie is dan ook dat Bondgenoten in wezen gewoon met Proteq gaat concurreren.

Naast een deel van de provisiegelden investeert FNV Bondgenoten ƒ9 miljoen in Financieel Advies. Dit bedrag moet na vier jaar in termijnen worden afgelost. Independer brengt data, kennis en de verschillende producten in. De Vries, wiens bond met een miljoenentekort op de begroting kampt en mede daardoor binnenkort de contributie verhoogt, gaat ervan uit dat Financieel Advies binnen die periode "zelf zijn broek kan ophouden".

De vereniging van assurantie-adviseurs NVA is niet blij met het nieuwe initiatief van de bond, maar verwacht geen zware concurrentie voor haar leden. De woordvoerder noemt het desondanks triest dat FNV zich genoodzaakt ziet tot het geven van verzekeringsadviezen. "Ledenwerving is de enige reden voor de FNV om in verzekeringen te gaan. Blijkbaar maken ze weinig indruk met hun collectieve belangenbehartiging. Daarom gaan ze nu voor de spiegeltjes en kraaltjes."

De tussenpersonenkoepel neemt aan dat FNV een aanzienlijk aantal klanten zal kunnen werven dankzij de makkelijke ingang bij de leden en de miljoenenkostende marketingoperatie. "En dat gaan ze vast allemaal betalen uit hun verenigingspot", voorspelt de NVA fijntjes.

FNV Bondgenoten-voorzitter Hans de Vries: "Financieel advies past bij een moderne vakbond". foto: anko stoffels




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 20 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.