AMSTERDAM - Boze NS'ers hebben reizigers in de regio Amsterdam deze week opgeroepen hun klachten over de chaos op het spoor rechtstreeks te deponeren bij NS-directeur Hans Huisinga. Zijn doorkiesnummer en zijn e-mailadres werden door conducteurs omgeroepen in de trein en ook op pamfletten bekendgemaakt.

|
NS-directeur Hans Huisinga.
|
Het verstrekken van het klachtennummer van de spoorwegen zou bij woedende passagiers slechts de lachlust opwekken en daarom adviseerden de conducteurs de reizigers directeur Huisinga te benaderen.
Volgens een NS-woordvoerster had Huisinga gistermiddag nog geen rechtstreekse telefoontjes van boze reizigers gehad.
Reizigersvereniging Rover had geen goed woord over voor het personeelsoptreden. "Ondanks de kritiek die we op de NS hebben, keuren we dit soort acties af. Veel personeelsleden van de NS lopen er zelf de kantjes vanaf. Ze kunnen beter eerst zelf hun werk goed gaan doen", aldus een woordvoerder.
Steekproef
Leden van Rover turfden gisteren tijdens een door henzelf gehouden steekproef op 8 grote stations dat zo'n twaalfduizend reizigers van de NS niet kregen waarvoor ze hadden betaald.
Volgens de leden van de belangenorganisatie vielen er ondanks de zomerdienstregeling, zo'n vijftien treinen uit. Of ze kwamen zo laat dat ze al door de volgende waren ingehaald. Daarnaast bleven zo'n duizend passagiers op perrons achter omdat de treinen overvol waren.
Ook de verladersorganisatie EVO uit Zoetermeer liet gisteren weten weinig vertrouwen te hebben in de NS. De organisatie meldde fel tegen de plannen van minister Netelenbos te zijn om de railverkeersleiding weer onder te brengen bij de NS. EVO vreest dat goederentreinen daarvan het slachtoffer worden. |