SCHIPHOL - Als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld geeft de KLM passagiers bij het instappen voor sommige vluchten een waarschuwingsbrief die het opnieuw toenemende wangedrag de kop moet indrukken.
De KLM-directie laat met de brief in duidelijke termen merken dat het menens is met de aanpak van agressie in de lucht. De brief wordt verspreid op vluchten waar problemen strijk en zet zijn geworden, zoals de routes van en naar Los Angeles, met veel jeugdige passagiers, en de vluchten van en naar de Nederlandse Antillen.
KLM-woordvoerder Hugo Baas heeft de maatregelen gisteren bevestigd. Een proef met een dergelijke waarschuwing op de vluchten van en naar Suriname heeft inmiddels het beoogde effect opgeleverd. De KLM zal ook kosten van reparaties, ongeplande tussenlandingen of vertragingen op raddraaiers gaan verhalen.
"Passagiers die zich niet aan onze huis- en veiligheidsregels houden, worden daarom al vóór vertrek of direct na aankomst van de vlucht overgedragen aan de autoriteiten. We zullen in dergelijke gevallen aangifte doen bij de politie", laat hoofd van de KLM-veiligheidsdienst Teun Platenkamp weten in de brief die passagiers krijgen uitgereikt.
Als voorbeelden van wangedrag dat niet langer buiten justitie om wordt afgedaan, worden in de brief genoemd dronkenschap, negeren van het rookverbod, aanraken van personeel en het niet opvolgen van aanwijzingen van de bemanning, het veroorzaken van schade aan het vliegtuiginterieur en het in gevaar brengen van de veiligheid.
De nieuwe KLM-directeur voor het 8000 leden tellende cabinepersoneel, Jan Meurer, nam het vorige week al voor zijn medewerkers op.
Op de probleemvluchten wordt de 'zero tolerance' boodschap van de KLM ook op de videoschermen vertoond, zodat de ongebruikelijke waarschuwing niemand kan ontgaan. "Wanneer iemands gedrag als gevolg van bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik nog voor het vertrek tot twijfel leidt, wordt die passagier op de vlucht geweigerd", aldus de KLM-woordvoerder.