De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 17 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS kan geen nieuw materieel vinden

door Hens Schonewille

   
 

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen blijft voorlopig kampen met een groot tekort aan materieel. Het lukt het spoorbedrijf niet om tweedehands personenrijtuigen aan te schaffen om zo snel meer materieel op de rails te krijgen.

Vorig jaar werden van de Duitse spoorwegen nog wel 150 gebruikte wagons overgenomen, maar daarmee bleek de koek op. Voor de NS is het een probleem om spooroccasions te vinden, omdat momenteel ook de andere spoorwegmaatschappijen in Europa een groot gebrek aan rollend materieel hebben. Bovendien bestaan er veel technische verschillen. Zo kennen Spanje en een deel van Griekenland een andere spoorbreedte, is buitenlands spoormaterieel soms voorzien van een ander remsystemen, of ontworpen voor andere perronhoogten.

De NS hebben ook nieuw materieel besteld. Het gaat daarbij om honderden dubbeldeksrijtuigen. Vanaf april komen er wagons beschikbaar.

De aanschaf van nieuw materieel gaat gepaard met het werven van nieuw personeel en pogingen om het huidige hoge ziekteverzuim onder machinisten en conducteurs te verminderen. De woordvoerster: "Een reclamecampagne heeft inmiddels duizend nieuwe conducteurs en treinsurveillanten opgeleverd. Bovendien zijn we erin geslaagd machinisten te werven. Hun opleiding vraagt echter tijd. Tegelijkertijd proberen we het ziekteverzuim naar beneden te krijgen. Onder machinisten bedraagt dat in de Randstad nu zo'n twaalf procent, onder conducteurs zo'n vijftien procent."

Woedend

Uit gebrek aan personeel en aan rollend materieel ging gisteren de zomerdienstregeling in waarbij in de spits honderden intercitytreinen zijn geschrapt. De NS sprak van een redelijk soepel verlopende aanpassing van de dienstregeling, maar de consumentenorganisaties reageerden woedend.

Bij zowel de reizigersorganisatie Rover als de Consumentenbond kwamen gisteren veel klachten van reizigers binnen. De bond wil dat de spoorwegen aansprakelijk worden gesteld voor het schrappen van de treinen. De reizigers moeten volgens de consumentenclub financieel worden gecompenseerd, omdat ze niet krijgen waarvoor ze hebben betaald.

Rover begon gisterochtend met een handtekeningenactie tegen het grote aantal treinen dat de laatste tijd uitvalt of vertragingen heeft. Een aantal kleine bedrijven in Delft en Den Haag heeft inmiddels voor aanstaande vrijdag opgeroepen tot een nationale reizigersstaking. Volgens woordvoerder Vincent van Dijk van een Haags reclamebedrijf: "Het is de hoogste tijd dat ook de reiziger in actie komt. We willen dat de treinen vrijdag leabceg blijven in de hoop de dat de NS-directie alsnog tot inkeer komt."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 17 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.