SILVERSTONE - Of Michael Schumacher tijdens de kwalificatietraining voor de Grand Prix van Groot-Brittannië nu wel of niet naar pole-position racet, de harten van de Ferrari-fans zullen vandaag hoe dan ook sneller kloppen. Het Italiaanse team viert op Silverstone een historische mijlpaal, want precies vijftig jaar geleden, op 14 juli 1951, bezorgde José Froilán González op het Britse circuit Ferrari zijn eerste GP-overwinning sinds de invoering van een officieel wereldkampioenschap Formule 1.
Een historisch feit dat de Italianen, toch al niet wars van gevoel voor traditie, niet zijn vergeten. De inmiddels 78-jarige González werd zelfs uitgenodigd om dit weekeinde als eregast bij het team van regerend wereldkampioen Michael Schumacher te verblijven, maar de Argentijn moest die uitnodiging wegens ziekte naast zich neerleggen. Wel aanwezig in het rennerskwartier op Silverstone is de legendarische Ferrari 375 waarin González een halve eeuw geleden zijn rivaal en vijfvoudig wereldkampioen! Juan Manuel Fangio versloeg. Overbodig te zeggen dat de historische bolide op het rennerskwartier meer bekijks trekt dan de moderne versie in de pitbox. Schumacher zal vandaag zelfs enkele rondjes in het rode pronkstuk over het circuit rijden.
De feestvreugde bij Ferrari was dan ook veel groter dan de teleurstelling over het feit dat de eerste trainingsdag voor de Britse GP een McLaren/Mercedes-aangelegenheid werd. Na twee sessies van een uur prijkte de naam van Mika Hakkinen boven aan de tijdenlijst, op de voet gevolgd door zijn teamgenoot David Coulthard. De Ferrari's volgden als nummer drie en vier, waarbij Rubens Barrichello verraste door voor de verandering eens een keer sneller dan zijn teamgenoot te zijn. Als hem dat vandaag tijdens de kwalificatietraining ook lukt, zorgt hij voor een heuse primeur, want Schumacher heeft dit seizoen in de onderlinge kwalificatiestrijd een oppermachtige 10-0 voorsprong in handen.
De goede resultaten van gisteren zorgden bij het McLaren-team overigens niet voor dezelfde feestvreugde als bij Ferrari, dat de eerste GP-overwinning vreugdevol herdacht. McLaren-teambaas Ron Dennis loopt te lang mee in het F1-circus om zich te laten misleiden door de ranglijst na de eerste trainingsdag. "So far, so good", vatte hij de inspanningen van zijn team samen.
Minder makkelijk kwam de teambaas ervan af toen hij vragen over eventuele teamorders bij McLaren trachtte te ontwijken. "In de contracten van beide coureurs is een clausule opgenomen die hen verplicht te allen tijde te luisteren naar de door het team verstrekte orders", aldus Dennis na enig aandringen. "In alle jaren dat ik bij de F1 betrokken ben, is het volgens mij twee keer voorgekomen dat we tijdens de race orders aan een coureur hebben uitgedeeld. De situatie nu is heel anders dan aan het begin van het seizoen (toen meldde Dennis dat er van teamorders geen sprake zou zijn, red.) en ik ben ervan overtuigd dat beide coureurs zullen luisteren, mochten de ontwikkelingen tijdens de race om teamorders vragen."
Ron Dennis was niet de enige teambaas die aan de tand werd gevoeld, ook Arrows-opperhoofd Tom Walkinshaw moest eraan geloven. De Schot werd voorzichtig herinnerd aan zijn belofte in Silverstone de nieuwe motorleverancier voor het Arrows-team in 2002 bekend te maken, maar Walkinshaw speelde de vermoorde onschuld. "Die bekendmaking volgt niet hier, maar bij de volgende Grand Prix. De deal is nog niet rond, maar we hopen er binnen een paar dagen uit te zijn."
Jos Verstappen, die eerder wel al met Walkinshaw tot overeenstemming kwam voor het seizoen 2002, werd niet warm of koud van de woorden van zijn werkgever. "Ik maak me nergens druk om, je weet hoe het gaat in de Formule 1", aldus de Limburger, die gisteren een probleemloze trainingsdag kende. "De laatste keer dat ik op vrijdag de dertiende een training afwerkte, heb ik twee rondjes gereden; wat dat betreft is het me nu heel wat beter afgegaan." De Nederlander werkte zijn trainingsprogramma volgens planning af, kon daardoor een weloverwogen (verplichte) bandenkeuze maken en klaagde eigenlijk alleen wat over de remmen. "Die waren niet helemaal naar mijn zin, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van een paar nieuwe remschijven."