SILVERSTONE - In de ogen van David Coulthard glom iets dat met enige moeite tot 'een sprankje hoop' kon worden bestempeld, maar echt veel vertrouwen straalde de McLaren-coureur gisteren op het circuit van Silverstone niet uit. De Formule 1-coureurs druppelden een voor een binnen op het voormalige vliegveldje in Engeland, waar zondag de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt verreden. Een race waarin Coulthard de hoop op het veroveren van de wereldtitel 2001 slechts in leven kan houden door als winnaar over de finish te rijden. Immers, zijn achterstand op WK-leider Michael Schumacher bedraagt, met nog zes Grands Prix te rijden, maar liefst 31 punten. Een nieuwe 'Duitse dreun' komende zondag zou dan ook de definitieve knockout voor de titelaspiraties van Coulthard betekenen.
|
David Coulthard (Foto: AP)
|
Als Coulthard nog lichtpuntjes zoekt, dan vindt hij die wellicht in het feit dat hij de laatste twee GP's op Silverstone won. Hij weet dus wat het is om met de druk van een 'thuis-GP' om te gaan en hij benadrukte gisteren dan ook het winnen van de wereldtitel zeker nog niet uit zijn hoofd te hebben gezet. "Ik ga hier voor de volle tien punten; zolang ik mathematisch gezien nog een kans maak op de titel, zal ik de strijd niet opgeven", klonk het strijdvaardig, maar in zijn blik viel geen vonkje van het bijbehorende vuur te bespeuren. De toch al weinig spraakzame McLaren-Mercedes-coureur hield zich nog stiller dan normaal en was zelfs door een paar grappen en grollen makende collega's niet tot een glimlach te verleiden. Coulthard weet dat hij zondag de laatste strohalm moet grijpen en de daarmee gepaard gaande druk viel gisteren al van zijn strakgetrokken gezicht te lezen.
Voor Michael Schumacher is alle druk (voorlopig) van de ketel. De regerend wereldkampioen hoeft zich zelfs geen zorgen te maken over de 'onwaarschijnlijkheid' dat Coulthard de resterende zeven races allemaal wint; zolang 'Schumi' zelf dan maar in het kielzog van de Schot als tweede finisht. Toch lijkt Ferrari niet voor een verdedigende tactiek te kiezen, want het Italiaanse team liet gisteren doorschemeren in Silverstone de veelgeprezen kwalificatiemotor ook tijdens de race in te gaan zetten. Het betreft hier de speciaal ontwikkelde krachtbron 840 pk, ruim 18.000 toeren per minuut! waarmee Schumacher al de pole-positions in Canada en op de Nürburgring greep. Volgens Ferrari is de motor nu ook betrouwbaar genoeg om in de race ingezet te worden en krijgt de Grand Prix op Silverstone deze 'primeur'.
Over motoren gesproken, Arrows-teambaas Tom Walkinshaw riep enkele weken geleden dat hij op Silverstone officieel bekend zou maken welke krachtbron volgend seizoen achter in de Arrows ligt. Hoewel niemand er nog aan twijfelt dat Cosworth (doorontwikkelde Ford-motor) de opvolger van de huidige Asiatech-motor wordt, blijft er altijd een vleugje onzekerheid rond de woorden en daden van de Schotse teambaas hangen. Zeker nadat gisteren bij Arrows niemand zich nog iets wist te herinneren van de eerder gedane belofte over de motoronthulling. "Mij is in ieder geval officieel nog niets gezegd", aldus Jos Verstappen tactisch.
Maar de Nederlander weet ongetwijfeld meer dan hij mag zeggen; niet voor niets zette hij onlangs al zijn handtekening onder een contract dat hem ook voor het jaar 2002 aan het Arrows-team verbindt. Zonder zekerheid over de nieuwe motorleverancier had hij de pen ongetwijfeld nog even in zijn zak gehouden. "Zo is dat", was ongeveer alles dat hij er gisteren over kwijt wilde. "Met de opties die er nu nog liggen, ben ik blij; maar er is nog niets zeker."