ZOETERMEER - Nederlandse transporteurs leiden jaarlijks 90 miljoen gulden schade door treiteracties van de Zwitserse douane. De regering van dit Alpenland hoopt op deze manier het vrachtverkeer in het land drastisch terug te dringen.
|
Nederlandse transporteurs bij de Zwitserse douane. (Foto: AP)
|
Volgens de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn vervoerders als gevolg van de Zwitserse pesterijen steeds vaker de dupe van lange files met als gevolg urenlange vertragingen. Met name op de rijksweg A2 van Basel naar Chiasso, de belangrijkste noord/zuid-verbinding, lopen de wachttijden de spuigaten uit, waardoor vervoerders met bederfelijke waren en bloemen niet zelden hun lading verloren zien gaan.
Bovendien leiden de files tot levensgevaarlijke situaties, omdat vaak al kilometers voor de grenspost vrachtwagens noodgedwongen op de rechterrijbaan staan geparkeerd. Met het toenemende vakantieverkeer dezer dagen is het volgens TLN wachten op een ongeluk.
TLN heeft nu samen met acht Europese vervoersorganisaties bij de Europese Unie aangedrongen op stappen tegen de Zwitserse overheid. TLN heeft becijferd dat de schade als gevolg van het oponthoud voor het totale Europese wegverkeer jaarlijks 900 miljoen gulden bedraagt.
Bovengenoemde organisaties kunnen geen begrip opbrengen voor het standpunt van de Zwitserse regering. Die wil het transiterende vrachtverkeer terugdringen door het probleem van de files te laten voortbestaan. Een uiterst effectief middel hiervoor zijn de langzaamaanacties van de douaniers. Ook het stelselmatig tegenwerken van de aanleg van een tweede tunnelbuis van de Gotthardtunnel, een belangrijk knooppunt op de A2, is TLN en de zusterorganisaties een doorn in het oog.
Volgens Transport en Logistiek Nederland is de houding en inactiviteit van de Zwitserse regering in strijd met een vrij verkeer van goederen en personen. Dit vrije verkeer was juist het uitgangspunt voor het akkoord dat de Europese Unie (EU) in 1998 sloot met Zwitserland. Daarin is onder andere een ruimere toelating van buitenlands vrachtverkeer geregeld, zodat Zwitserland een redelijk deel van het transiterende vrachtverkeer naar Zuid-Europa zou opnemen. Nu dwingt Bern dit verkeer weer om te rijden via Frankrijk en Oostenrijk.
Als oplossing voor het probleem ziet TLN de opheffing of beperking van het nachtrijverbod met een aantal uren. Uiteraard kan de oplossing voor het andere probleem, de ontoereikende capaciteit voor het wegverkeer in de Gotthardtunnel, pas op langere termijn worden gerealiseerd. Mocht de aanpassing van het nachtrijverbod onvoldoende soelaas bieden, dan pleit Transport en Logistiek Nederland voor het aanleggen van verkeersveilige en mensvriendelijke parkeerplaatsen met de nodige voorzieningen voor de wachtende chauffeurs.