De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 12 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Veiligheid Scandinavische
veerboten onvoldoende

Van onze correspondent

   
 

KOPENHAGEN - Van grote rampen, zoals die met de veerboot Estonia waarbij 852 mensen verdronken, blijkt men in Scandinavië weinig geleerd te hebben: de Deense, Noorse en Zweedse scheepsinspecties hebben het afgelopen halfjaar 127 gebreken bij Scandinavische veerboten aangetroffen. De inspecteurs troffen van alles aan: slecht opgeleide bemanningsleden, niet sluitende branddeuren, lekken in reddingsboten en een verouderd slot op een boegdeur.

"Lekken in reddingsboten zijn gevaarlijk. Maar een reddingsboot die verkeerd op de veerboot is gemonteerd, daar heb je helemaal niets aan", aldus een woordvoerder van de Noorse arbeidsveiligheidorganisatie Veritas, wijzend op één van de punten op de lijst met gebreken. "Dit zijn onacceptabele mankementen waar meteen iets aan moet worden gedaan."

De veerboot 'Pearl of Scandinavia', die twee weken geleden voor het eerst in gebruik werd genomen, kwam er het slechtst van af, met 39 tekortkomingen.

Nabestaanden van eerdere scheepsrampen reageren geschokt op de slechte resultaten. Volgens Jan Halvor Harsem, die ruim tien jaar geleden een familielid verloor bij de scheepsramp met de 'Scandinavian Star', zijn veel van de veiligheidsmaatregelen die na de ramp in 1990 verplicht werden, helemaal niet doorgevoerd.

Overigens zijn er ook andere geluiden: officier Svein Erik Foldnes, die de leiding heeft op de veerboot 'Kroonprins Harald', zegt dat de veiligheid op zijn boot tiptop in orde is. Hij wisselt de oefeningen in noodsituaties regelmatig af zodat ze voor de 160 bemanningsleden aan boord geen routine worden. De enige bemanningsleden die bij het alarmsignaal niet direct in actie hoeven te komen, zijn de vier leden van de Bulgaarse band aan boord.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 12 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.