KOPENHAGEN - Van grote rampen, zoals die met de veerboot Estonia waarbij 852 mensen verdronken, blijkt men in Scandinavië weinig geleerd te hebben: de Deense, Noorse en Zweedse scheepsinspecties hebben het afgelopen halfjaar 127 gebreken bij Scandinavische veerboten aangetroffen. De inspecteurs troffen van alles aan: slecht opgeleide bemanningsleden, niet sluitende branddeuren, lekken in reddingsboten en een verouderd slot op een boegdeur.
"Lekken in reddingsboten zijn gevaarlijk. Maar een reddingsboot die verkeerd op de veerboot is gemonteerd, daar heb je helemaal niets aan", aldus een woordvoerder van de Noorse arbeidsveiligheidorganisatie Veritas, wijzend op één van de punten op de lijst met gebreken. "Dit zijn onacceptabele mankementen waar meteen iets aan moet worden gedaan."
De veerboot 'Pearl of Scandinavia', die twee weken geleden voor het eerst in gebruik werd genomen, kwam er het slechtst van af, met 39 tekortkomingen.
Nabestaanden van eerdere scheepsrampen reageren geschokt op de slechte resultaten. Volgens Jan Halvor Harsem, die ruim tien jaar geleden een familielid verloor bij de scheepsramp met de 'Scandinavian Star', zijn veel van de veiligheidsmaatregelen die na de ramp in 1990 verplicht werden, helemaal niet doorgevoerd.
Overigens zijn er ook andere geluiden: officier Svein Erik Foldnes, die de leiding heeft op de veerboot 'Kroonprins Harald', zegt dat de veiligheid op zijn boot tiptop in orde is. Hij wisselt de oefeningen in noodsituaties regelmatig af zodat ze voor de 160 bemanningsleden aan boord geen routine worden. De enige bemanningsleden die bij het alarmsignaal niet direct in actie hoeven te komen, zijn de vier leden van de Bulgaarse band aan boord.