De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 11 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Tweede zeesluis
in IJmuiden
stapje dichterbij

   
 

IJMUIDEN/DEN HAAG - De bouw van een tweede zeesluis in het Noordzeekanaal bij IJmuiden is gisteren een stapje dichterbij gekomen. Minister Netelenbos (Verkeer) en de regio hebben afspraken gemaakt over de onderzoeken die nog nodig zijn voor een definitief besluit over de aanleg kan worden genomen. Dat moment is medio 2002 voorzien.

Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Industrievereniging Noordzeekanaal hebben haast met de aanleg van de nieuwe sluis. De oude is te klein en vormt een belemmering voor de groei van de Amsterdamse haven. De regio is bereid 20 procent bij te dragen aan de kosten, die tussen de 1,2 en 1,5 miljard bedragen. Door zelf geld in het 'rijkswerk' steken, hoopt de regio Netelenbos over de streep te trekken de rest voor haar rekening te nemen. De minister heeft nog niets toegezegd.

De regio is bereid mee te betalen omdat ze haast heeft met de aanleg van de tweede zeesluis. Als de minister niet akkoord gaat, kan de regio pas bij de verdeling van het geld voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) na 2010 meedingen naar financiering.

Wachttijden

Maar volgens verantwoordelijk wethouder G. Dales van Amsterdam zijn de ontwikkelingen nu zo dat de kustschepen tegenwoordig al zo groot zijn dat ze gebruik moeten maken van de grootste sluis bij IJmuiden, de Noordersluis. "Door de schaalvergroting lopen de wachttijden voor de sluis te veel op."

De onderhandelingen gaan over twee varianten: een grote sluis van 500 bij 70 meter (kosten 1,5 miljard) of een tweede Noordersluis van 380 bij 45 meter breed (kosten 1,2 miljard). Als het aan Dales ligt, komt die grote variant er opdat de regio is toegerust voor de toekomst.

De huidige sluis dateert van 1929, daar heeft de hoofdstad toen ook een fiks deel aan meebetaald. "Dat hebben ze uitstekend gedaan, die is bijna een eeuw meegegaan. Wij moeten op z'n minst zo visionair zijn als ze toen zijn geweest. Dat huzarenstukje moeten we herhalen."

Volgens Dales moeten de hoofdstad en de provincie daarom het leeuwendeel van de nodige 300 miljoen gulden uit de regio voor hun rekening nemen. Hij stelt dat Amsterdam er minimaal 100 miljoen voor uit moet trekken. Dales zal dat na de zomer voorstellen aan het college van burgemeester en wethouders. Andere partijen in de regio die volgens de plannen mee moeten betalen zijn de gemeenten Velsen/IJmuiden, Beverwijk, Zaanstad en het bedrijfsleven.

In het najaar gaan de plannen voor de tweede sluis de inspraak in. De technische voorbereidingen, economische onderbouwing en inpassing van het project in de omgeving zullen Rijk en regio samen ter hand nemen. • Dales




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 11 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.