Verder vindt de commissie dat de wegenbelasting voor bestelbusjes en andere auto's met een 'grijs kenteken' moet worden opgetrokken tot het niveau van 'gewone' wagens. Daarmee komt het grijze kenteken feitelijk te vervallen.
Maar vanaf 2004 moet voor eigenaren van bestelbusjes en dergelijke de dan in te voeren kilometerheffing gaan gelden, zodat zij net als andere automobilisten zullen worden belast naar het aantal kilometers dat zij rijden. De vaste autolasten gaan dan omlaag.
Tevens stelt de commissie voor de vrijstelling van wegenbelasting voor klassieke auto's pas te laten ingaan als deze 30 jaar oud zijn en niet, zoals nu, bij 25 jaar. Bovendien moet de vrijstelling van wegenbelasting voor 'oldtimers' met een lpg-tank vervallen.
De commissie doet deze voorstellen voor een verdere 'vergroening' van het belastingstelsel. Dat betekent dat gedrag van consumenten en bedrijven dat schadelijk is voor het milieu, zwaarder wordt belast. Andersom geldt dat milieuvriendelijk gedrag minder wordt belast.