De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 11 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Banken bedienen
te arme klanten'

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Bijna de helft van de klanten van 'private bankers' beschikt over een te gering vermogen om winst mee te kunnen maken. Dit stelt de adviesorganisatie Boston Consulting Group (BCG), naar aanleiding van een wereldwijd onderzoek van de markt van banken voor welgestelden.

Volgens de consultants zijn veel financiële instellingen lang niet zo winstgevend als ze zouden moeten zijn. "Er is een wijdverbreid geloof dat private banking een buitengewoon aantrekkelijke sector is met hoge opbrengsten. Uit ons onderzoek blijktdat dit onterecht is. Met name in deze tijd van een neergaande beurs komt dit pijnlijk aan het licht.", aldus Frans Blom, partner bij BCG.

Volgens Blom hebben ook de banken in Nederland in de afgelopen jaren hun kosten sterk op laten lopen, terwijl de opbrengsten per klant tegenvallen. De adviesgroep raad bankiers onder meer aan om zich met een aangepaste (lees: goedkopere) service te richten op de grote groep minder welgestelden, bijvoorbeeld door gebruikmaking van internet.

Volgens de BCG-topman besteden bankiers ook te veel aandacht aan beleggingsgerelateerde producten. De meeste inkomsten worden echter gemaakt met kredieten, verzekeringen, hypotheken en dergelijke nevenproducten. "Zwart-wit gesteld praten zij met klanten voor 90% van de tijd over aandelen, terwijl ze dat nog geen 40% van hun inkomsten oplevert", aldus Blom.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 11 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.