AMSTERDAM - Het rijk stelt in totaal 680 miljoen gulden beschikbaar voor de ontwikkeling van de zogenoemde Zuidas in Amsterdam. Het gebied tussen Amsterdam-Zuid en Buitenveldert kan zo definitief uitgroeien tot een internationale toplocatie. Door de rijksbijdrage is de bouw van een nieuw, voor het kantorengebied zeer belangrijke station Zuid-WTC zeker gesteld. Het station moet de komende jaren uitgroeien tot het vijfde station van Nederland.
Ook met de noodzakelijke uitbreiding van het aantal treinsporen, waaronder een aantakking op de Hoge Snelheidslijn (HSL), kan nu worden begonnen.
Minister Netelenbos (Verkeer) en staatssecretaris Remkes (Volkshuisvesting) ondertekenden gisteren hiertoe een overeenkomst met de gemeente Amsterdam.
"Het wordt een magic mile", aldus een verheugde burgemeester Cohen. "Het is geen vraag meer of het kan, maar hoe we het gaan doen", zei Remkes. "Als het hier niet kan, kan het nergens. Het is een geweldige locatie om in te investeren."
Het Zuidas-gebied ligt aan beide zijden van de ringweg A10 met in het midden het huidige station Zuid-WTC. In totaal gaat 55 hectare grond op de schop. Er komt twee miljoen vierkante meter bedrijfsruimte bij. De Zuidas moet de komende dertig jaar een hoogwaardig woon-werkgebied worden waar in totaal 12.000 mensen zullen wonen en 60.000 mensen werken.
Varianten
De overeenkomst markeert de start van het onderzoek naar de wijze waarop de ringweg, de spoorlijnen en het nieuwe station Zuid-WTC moeten worden aangelegd. Er zijn hiervoor drie modellen ontwikkeld. Volgens het zogenaamde dijkmodel zullen alle sporen en wegen boven de grond komen. Het kunstwerkmodel voorziet in een mix van boven- en ondergrondse infrastructuur.
Bij het dokmodel is het de bedoeling alles onder de grond aan te leggen. Dit betekent dat ook een deel van de A10 en de spoorlijnen onder de grond zullen verdwijnen. De gemeente Amsterdam is groot voorstander van het dokmodel ook al is dit het duurste plan (circa 6,5 miljard gulden). Het dokmodel biedt namelijk de mogelijkheid meer kantoren en woningen te bouwen op de dure grond.
ING Vastgoed, ABN AMRO, en NS Vastgoed zijn bereid een garantie af te geven dat zij de grond dan ook werkelijk zullen gebruiken als er gekozen wordt voor het dokmodel, waarbij alle infrastructuur onder de grond verdwijnt. Amsterdam en het rijk willen voor het einde van dit jaar een definitief model uitkiezen om vaart te maken met de ontwikkeling van het gebied.
De bebouwing van de Zuidas is inmiddels in volle gang. ABN AMRO heeft haar hoofdkantoor inmiddels al naast het huidige station Zuid-WTC gebouwd. Iets westelijker verrijst het hoofdkantoor van concurrent ING. Voor nog eens 600.000 vierkante meter kantoorruimte zijn contracten voor grondafname ondertekend. |