WENEN - Bankverzekeraar ING Groep gaat de komende drie jaar nog meer investeren in internet dan vorig jaar is aangekondigd. Hield bestuursvoorzitter Ewald Kist het toen op EUR2 miljard voor de komende drie jaar, nu heeft hij voor eenzelfde periode EUR2,2 miljard in de boeken staan.
Kist kent ze ook, de malaise-verhalen over internet. Maar: "Het net is niet over", zegt de bestuurder stellig. "Steeds meer mensen gebruiken het." Voor ING is internet daarnaast ook een manier om de kosten per klant verder omlaag te brengen, geeft Kist ruiterlijk toe.
Het grootste deel van de EUR2,2 miljard gaat naar ING Direct, de volgens Kist zeer succesvolle internationale variant van het Postbank-concept. "We hebben het dan over ongeveer een kwart." Met ING Direct is de bankverzekeraar inmiddels actief in zeven landen. "Met veel succes", wil Kist nog wel even gezegd hebben.
De verzekeraars waren relatief laat met hun internettoepassingen, geeft de bestuurder desgevraagd toe. "Maar dat komt omdat verzekeren nu eenmaal ingewikkelder is dan bankieren." Bij verzekeringen is vaak sprake van een adviescomponent. En daarvoor is in de meeste gevallen menselijk contact nodig. Een 'face', in het 'click-call-face'-concept van ING.