De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 10 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Hsl rijdt 6 keer per uur
tussen R'-dam en A'-dam

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - De hogesnelheidslijn (hsl) zal straks met een frequentie van zes keer per uur de steden Rotterdam en Amsterdam met elkaar verbinden met een maximale reistijd van 35 minuten. Dagelijks zullen exploitanten NS en KLM in totaal 96 treindiensten gaan verzorgen over (delen van) de hsl-zuid.

Dat staat in de overeenkomst die minister Netelenbos (Verkeer) met het consortium, waarin ook het Britse National Express deelneemt, heeft afgesloten.

De minister heeft de Tweede Kamer gisteren laten weten dat met de ondertekening van de overeenkomst, waarin de hoofdlijnen voor het contract staan, het vrijwel zeker is dat NS/KLM het vervoer krijgt. Als de partijen het ook over de details eens worden, wordt de verbintenis, die een looptijd van vijftien jaar heeft, op 12 oktober definitief beklonken.

De meeste diensten over de hsl-zuid zijn binnenlandse, zo blijkt uit de afspraken. Er wordt overdag zes keer per uur in beide richtingen tussen Amsterdam en Rotterdam gereden. Tweeëndertig treinen rijden door naar Brussel, waarvan er naar verwachting zestien verder gaan tot Parijs. Ook zijn er 32 treindiensten per dag per richting tussen Amsterdam en Breda en 32 die alleen tussen Amsterdam en Rotterdam rijden.

De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam zal maximaal 35 minuten bedragen, naar Brussel-Zuid ruim anderhalf uur en naar Parijs drie uur. De reiziger zal ook in de spits bijna altijd kunnen zitten en de punctualiteit zal zeer hoog zijn, zo hebben Netelenbos en het consortium vastgelegd. Voor mensen die te maken krijgen met vertragingen komt er een 'klantvriendelijke compensatieregeling'.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 10 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.